Portal bezpiecznego e-biznesu

Podstawowe rodzaje dropshippingu

 Podstawowe rodzaje dropshippingu

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
Dropshipping jako elastyczny model sprzedaży może być prowadzony w kilku postaciach. Poniżej przedstawię krótką charakterystykę dwóch podstawowych, które wybierają e-przedsiębiorcy oraz z którymi mamy najczęściej do czynienia jako ich klienci.
Podstawowe rodzaje dropshippingu

I MODEL

Pierwsza kategoria dropshippingu to przypadki,gdy hurtownia pełni funkcję dostawcy towaru, a sklep internetowy jest sprzedawcą w stosunku do klienta końcowego (odbiorcy).
W tym modelu hurtownia sprzedaje produkty e-przedsiębiorcy, który następnie zawiera umowę sprzedaży z odbiorcą czyli klientem końcowym. Funkcja hurtowni sprowadza się przede wszystkim do dostawy towaru zgodnie ze złożonym przez klienta zamówieniem. Czasami hurtownia podejmuje się dodatkowo czynności związanych z obsługą zgłoszeń reklamacyjnych oraz zwrotów. Dla klienta stanowi to tylko taką różnicę, że zmienia się jedynie miejsce składania reklamacji lub ewentualnych zwrotów, ale nie podmiot za nie odpowiedzialny. W tym rodzaju dropshippingu odpowiedzialność z tytułu umowy sprzedaży ponosi sprzedawca, a nie dostawca (hurtownia). Sprzedawca w tym wypadku, będzie ponosił także odpowiedzialność za świadczone usługi elektroniczne jako usługodawca sklepu internetowego np. prowadzenie konta czy korzystanie z newslettera. W praktyce sprzedawca wystawia tutaj dowód zakupu klientowi końcowemu i do niego kierowane są roszczenia związane z umową sprzedaży. Sprzedawca zarabia w tym systemie na marży czyli różnicy między ceną produktu u dostawcy (w hurtowni), a ceną uzyskaną od klienta końcowego (odbiorcy).

II MODEL

Drugą kategorią dropshippingu będzie sytuacja, gdy hurtownia jest jednocześnie sprzedawcą w stosunku do klienta, a sklep internetowy pełni wyłącznie rolę pośrednika hurtowni.

Klient e-sklepu kupując produkt tak naprawdę zawiera umowę sprzedaży nie z właścicielem sklepu (czyli usługodawcą), którego rola sprowadza się do pośrednictwa, ale z hurtownią. W tym modelu to hurtownia jest jednocześnie dostawcą jak i sprzedawcą dla klienta końcowego. Konsekwencją tego układu jest przyjęcie obowiązków wynikających z umowy sprzedaży zawieranej na odległość przez hurtownię. W tym wypadku zarówno procedura dostawy produktu, postępowanie reklamacyjne oraz ewentualne zwroty „spadają na barki” hurtowni. Nie powinno zatem dziwić, że klient w takiej sytuacji otrzymuje dowód zakupu produktu (np. fakturę lub paragon) wystawiony przez hurtownię (dostawcę). W przedstawianym modelu rola sprzedawcy ogranicza się jedynie do pośrednictwa między hurtownią, a klientem. Ponadto sprzedawca jest właścicielem sklepu internetowego czyli usługodawcą. Jedyną odpowiedzialnością jaką może ponosić w tym modelu e-przedsiębiorca wobec klienta końcowego, to odpowiedzialność za świadczenie usług drogą elektroniczną, do których należą wskazane wyżej prowadzenie konta w sklepie czy korzystanie z newsletter’a. Przedsiębiorca będący pośrednikiem koncentruje swoją działalność głownie na promocji sklepu internetowego oraz oferowanych w nim produktów, a także na marketingu i reklamie. Dochody e-sklepu w tym modelu to przede wszystkim prowizje uzyskane od sprzedanych przez hurtownię produktów. E-sklep nie zarabia tutaj na różnicy między ceną towaru w hurtowni, a ceną uzyskaną od klienta końcowego. Do rozliczeń dochodzi między hurtownią, a pośrednikiem. Klient nie bierze w nich udziału. Dla odbiorcy produktu czyli klienta końcowego korzystanie z usług świadczonych drogą elektroniczną poprzez sklep internetowy jest bezpłatne.

Każdy w opisanych wyżej modeli dropshippingu wymaga dokładnego i odmiennego uregulowania w tzw umowach o dropshipping. Obie kategorie wiążą się odmiennymi konsekwencjami dla praw i obowiązków stron umowy oraz dla odbiorców. Niezależnie od wybranego modelu niezwykle istotne jest to, aby w umowach tych zostały uregulowane kwestie spełnienia obowiązków informacyjnych, trybu reklamacyjnego oraz zwrotów zamówionych produktów, jeżeli klientami końcowymi mają być także konsumenci.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułFacebook grozi europejskim GIODO! Następny artykuł ›Czy gwarancja skraca termin do złożenia reklamacji?

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Drukarnia Fortuny - kalendarze

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się