Jak wynika z raportu „Płatności cyfrowe 2018”, Polacy przy zakupach offline (stacjonarnych) najczęściej korzystają z gotówki (70%). Na kolejnych miejscach są płatności kartą zbliżeniową oraz kartą płatniczą wymagającą włożenia do terminala.
Raport „Płatności cyfrowe 2018” przygotowany został na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej. Badania dotyczyły płatności cyfrowych, z jakich korzystają Polacy. W raporcie uwzględnione zostały zarówno rodzaje płatności online, jak również płatności mobilne i offline.
Autorzy raportu tłumaczą:
Reagując na zmiany na rynku, tegoroczne badanie zostało rozbudowane o pytania dotyczące wszelkich najnowszych metod płatniczych, ze szczególnym uwzględnieniem trendu płatności dokonywane za pomocą tak zwanych wearables oraz o sposoby płacenia za zakupy dokonywane online, ale poza granicami Polski.
W porównaniu do zeszłorocznego badania karta płatnicza i konto bankowe zamieniły się jedynie miejscami. Okazuje się, że największym wygranym w tym roku jest BLIK, obecny już niemal we wszystkich polskich bankach. Z wynikiem 25% zajął trzecie miejsce w rankingu najpopularniejszych produktów finansowych w Polsce.
Największe zmiany i rozszerzenie palety produktów finansowych widać na przykładzie mobilnych produktów finansowych, takich jak płatność Apple Pay, płatność Google Pay czy płatności zegarkiem Garmin Pay i Fitbit Pay. Ma to związek z najnowszym trendem, jakim są płatności dokonywane za pomocą tak zwanych wearables, czyli urządzeń ubieralnych. Na naszym rynku są to dzisiaj smartwatche z Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay oraz Fitbit Pay.
Z badania „Płatności cyfrowe 2018” wynika także, że 41% osób deklaruje kupowanie w internecie z wykorzystaniem komputera lub laptopa. To dokładnie tyle samo, ile w zeszłym roku. Z kolei zakupy z poziomu urządzeń mobilnych nieznacznie, ale wzrosły.
W przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych widoczny jest wzrost popularności płatności bezgotówkowych, najczęściej dokonywanych za pomocą karty zbliżeniowej. Gotówka niezmiennie króluje z wynikiem 70%. Płatność smartfonem z wynikiem 13% jest na czwartej pozycji. Płatność kodem BLIK jest na kolejnym miejscu z wynikiem 9%, a dalej mamy płatności smartwatchami (8%), płatności Google Pay (7%) i płatności Apple Pay z wynikiem 5%.
Raport „Płatności cyfrowe 2018” powstał na bazie opinii 1863 internautów w badaniu rynkowym zrealizowanym metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview) przy pomocy elektronicznych ankiet responsywnych emitowanych na stronach www oraz w wysyłce mailowej.
Komentarze