Dlaczego przez Internet?
W
związku z restrykcyjnymi wymogami kredytowymi banków m.in. zwiększeniem
wymaganego wkładu własnego oraz wydłużonymi procedurami związanymi ze
zdolnością kredytową, w ostatnich latach w Polsce rozwija się rynek
pożyczek
udzielanych online przez podmioty typu Vivus[.]pl czy Wonga[.]com. Dzieje się tak
dlatego, iż cały proces od złożenia wniosku do przelania pieniędzy na konto
pożyczkobiorcy jest bardzo szybki, a formalności z nim związane są
niejednokrotnie zredukowane do minimum. Oczywiście każdy pożyczkodawca jest
zobowiązany do udzielenia informacji wymaganych ustawą o prawach konsumenta,
związanych z umowami dotyczącymi usług finansowych zawieranymi na odległość.W tym miejscu należy
wyjaśnić czym tak naprawdę są usługi finansowe. Są to w szczególności czynności
bankowe,
umowy kredytu konsumenckiego oraz czynności ubezpieczeniowe.
Obowiązek informacyjny
Najpóźniej
w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca jest obowiązany poinformować
konsumenta w sposób jasny i zrozumiały, wskazujący na zamiar zawarcia umowy i odpowiadający rodzajowi użytego środka
porozumiewania się na odległość m.in. o
swoich pełnych danych, istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu,
cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, w tym opłaty i
podatki, a w przypadku niemożności określenia dokładnej ceny lub
wynagrodzenia – podstawie obliczenia ceny lub wynagrodzenia umożliwiającej
konsumentowi dokonanie ich weryfikacji. Szczególnie ważnymi informacjami, które
powinny zostać przekazane konsumentowi są informacje
o ryzyku związanym z usługą finansową, jeżeli wynika ono z jej szczególnych
cech lub charakteru czynności, które mają być wykonane lub jeżeli cena bądź
wynagrodzenie zależą wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym, zasadach
zapłaty ceny lub wynagrodzenia, o kosztach oraz terminie i sposobie świadczenia
usługi, dodatkowych kosztach ponoszonych przez konsumenta wynikających z
korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli mogą one
wystąpić, miejscu i sposobie składania
reklamacji, języku stosowanym w relacjach przedsiębiorcy z konsumentem, prawie właściwym państwa, które stanowi
podstawę dla stosunków przedsiębiorcy z konsumentem przed zawarciem umowy na
odległość oraz prawie właściwym do zawarcia i wykonania umowy, sądzie właściwym do rozstrzygania sporów
związanych z wykonywaniem umowy, możliwości
pozasądowego rozstrzygania sporów wynikających z umowy, a także prawie wypowiedzenia
umowy, jego skutkach, w tym o karach umownych.
Prawo do odstąpienia od umowy
Kolejnym
istotnym, jeśli nie najważniejszym obowiązkiem informacyjnym przedsiębiorcy,
który udziela pożyczek online, jest pouczenie o prawie do odstąpienia od takiej
umowy o usługi finansowe zawieranej na odległość. Konsument, który zawarł tego typu umowę, może od niej odstąpić bez
podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie, w terminie 14 dni
od dnia jej zawarcia lub od dnia potwierdzenia informacji, o których mowa w
art. 39 ust. 3 ustawy o prawach konsumenta, jeżeli jest to termin późniejszy.
Zgodnie ze wspomnianym art. 39 przedsiębiorca
jest obowiązany do przekazania konsumentowi informacji, o których mowa
powyżej, utrwalonych na papierze lub
innym trwałym nośniku dostępnym dla konsumenta, przed zawarciem umowy, a
gdy umowa jest na życzenie konsumenta zawierana z zastosowaniem środka
porozumiewania się na odległość, który na to nie pozwala – niezwłocznie po jej
zawarciu. Termin do odstąpienia od umowy uważa się za zachowany, jeżeli przed
jego upływem oświadczenie zostało wysłane.
Wzór wniosku
Firma, z którą konsument zawarł umowę pożyczki jest także
zobowiązana do dostarczenia wzoru odstąpienia od umowy. Informacjami obligatoryjnymi na wzorze są w szczególności adres
i firma (nazwa) pożyczkodawcy. Ma to dwojakie znaczenie. Z jednej strony ma
informować konsumenta o przysługującym mu prawie, a z drugiej ma stanowić swego
rodzaju ułatwienie, na wypadek gdyby chciał wykorzystać taką możliwość.
Dokument
stwierdzający chęć odstąpienia od umowy najlepiej złożyć bezpośrednio w
siedzibie pożyczkodawcy i uzyskać potwierdzenie tego faktu na kopii wniosku.
Oczywiście będzie to utrudnione dlatego łatwiej jest wysłać takie oświadczenie listem
poleconym z potwierdzeniem odbioru, tak by zminimalizować ryzyko czy dokument
został złożony w terminie.
Skutki odstąpienia
Złożenie
wniosku o odstąpienie od umowy o usługi
finansowe wiąże się z określonymi skutkami. Przede wszystkim fakt ten pociąga
za sobą konieczność zwrotu pożyczkodawcy
pieniędzy wraz z odsetkami za okres od dnia wypłaty kwoty do dnia jej zwrotu.
Im wcześniej konsument dokona zwrotu tym mniejsze będą naliczane odsetki. W
przypadku, gdy konsument nie wykona swojego zobowiązania i pieniądze nie
zostaną zwrócone, powoduje to bezskuteczność złożonego wniosku o odstąpienie od
umowy. Wtedy należy wykonywać wszystkie postanowienia zawarte w umowie.
W przypadku odstąpienia od
umowy, umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w
stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego
zarządu, w terminie 30 dni od
odstąpienia od umowy – w przypadku
świadczeń konsumenta albo 30 dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od
umowy – w przypadku świadczeń przedsiębiorcy.
Pamiętajmy,
że w przypadku rozpoczętego za zgodą konsumenta świadczenia usług przed upływem
terminu do odstąpienia od umowy, przedsiębiorca może żądać zapłaty ceny lub
wynagrodzenia za usługę rzeczywiście wykonaną.