Dlaczego przez Internet?
W
związku z restrykcyjnymi wymogami kredytowymi banków m.in. zwiększeniem
wymaganego wkładu własnego oraz wydłużonymi procedurami związanymi ze
zdolnością kredytową, w ostatnich latach w Polsce rozwija się rynek pożyczek
udzielanych online przez podmioty typu Vivus.pl czy Wonga.com. Dzieje się tak
dlatego, iż cały proces od złożenia wniosku do przelania pieniędzy na konto
pożyczkobiorcy jest bardzo szybki, a formalności z nim związane są
niejednokrotnie zredukowane do minimum. Oczywiście każdy pożyczkodawca jest
zobowiązany do udzielenia informacji wymaganych ustawą o prawach konsumenta,
związanych z umowami dotyczącymi usług finansowych zawieranymi na odległość.W tym miejscu należy
wyjaśnić czym tak naprawdę są usługi finansowe. Są to w szczególności czynności
bankowe, umowy kredytu konsumenckiego oraz czynności ubezpieczeniowe.
Obowiązek informacyjny
Najpóźniej
w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca jest obowiązany poinformować
konsumenta w sposób jasny i zrozumiały, wskazujący na zamiar zawarcia umowy i odpowiadający rodzajowi użytego środka
porozumiewania się na odległość m.in. o
swoich pełnych danych, istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu,
cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, w tym opłaty i
podatki, a w przypadku niemożności określenia dokładnej ceny lub
wynagrodzenia – podstawie obliczenia ceny lub wynagrodzenia umożliwiającej
konsumentowi dokonanie ich weryfikacji. Szczególnie ważnymi informacjami, które
powinny zostać przekazane konsumentowi są informacje
o ryzyku związanym z usługą finansową, jeżeli wynika ono z jej szczególnych
cech lub charakteru czynności, które mają być wykonane lub jeżeli cena bądź
wynagrodzenie zależą wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym, zasadach
zapłaty ceny lub wynagrodzenia, o kosztach oraz terminie i sposobie świadczenia
usługi, dodatkowych kosztach ponoszonych przez konsumenta wynikających z
korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli mogą one
wystąpić, miejscu i sposobie składania
reklamacji, języku stosowanym w relacjach przedsiębiorcy z konsumentem, prawie właściwym państwa, które stanowi
podstawę dla stosunków przedsiębiorcy z konsumentem przed zawarciem umowy na
odległość oraz prawie właściwym do zawarcia i wykonania umowy, sądzie właściwym do rozstrzygania sporów
związanych z wykonywaniem umowy, możliwości
pozasądowego rozstrzygania sporów wynikających z umowy, a także prawie wypowiedzenia
umowy, jego skutkach, w tym o karach umownych.
Prawo do odstąpienia od umowy.
Kolejnym
istotnym, jeśli nie najważniejszym obowiązkiem informacyjnym przedsiębiorcy,
który udziela pożyczek online, jest pouczenie o prawie do odstąpienia od takiej
umowy o usługi finansowe zawieranej na odległość. Konsument, który zawarł tego typu umowę, może od niej odstąpić bez
podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie, w terminie 14 dni
od dnia jej zawarcia lub od dnia potwierdzenia informacji, o których mowa w
art. 39 ust. 3 ustawy o prawach konsumenta, jeżeli jest to termin późniejszy.
Zgodnie ze wspomnianym art. 39 przedsiębiorca
jest obowiązany do przekazania konsumentowi informacji, o których mowa
powyżej, utrwalonych na papierze lub
innym trwałym nośniku dostępnym dla konsumenta, przed zawarciem umowy, a
gdy umowa jest na życzenie konsumenta zawierana z zastosowaniem środka
porozumiewania się na odległość, który na to nie pozwala – niezwłocznie po jej
zawarciu. Termin do odstąpienia od umowy uważa się za zachowany, jeżeli przed
jego upływem oświadczenie zostało wysłane.
Wzór wniosku
Firma, z którą konsument zawarł umowę pożyczki jest także
zobowiązana do dostarczenia wzoru odstąpienia od umowy. Informacjami obligatoryjnymi na wzorze są w szczególności adres
i firma (nazwa) pożyczkodawcy. Ma to dwojakie znaczenie. Z jednej strony ma
informować konsumenta o przysługującym mu prawie, a z drugiej ma stanowić swego
rodzaju ułatwienie, na wypadek gdyby chciał wykorzystać taką możliwość.
Dokument
stwierdzający chęć odstąpienia od umowy najlepiej złożyć bezpośrednio w
siedzibie pożyczkodawcy i uzyskać potwierdzenie tego faktu na kopii wniosku.
Oczywiście będzie to utrudnione dlatego łatwiej jest wysłać takie oświadczenie listem
poleconym z potwierdzeniem odbioru, tak by zminimalizować ryzyko czy dokument
został złożony w terminie.
Skutki odstąpienia
Złożenie
wniosku o odstąpienie od umowy o usługi
finansowe wiąże się z określonymi skutkami. Przede wszystkim fakt ten pociąga
za sobą konieczność zwrotu pożyczkodawcy
pieniędzy wraz z odsetkami za okres od dnia wypłaty kwoty do dnia jej zwrotu.
Im wcześniej konsument dokona zwrotu tym mniejsze będą naliczane odsetki. W
przypadku, gdy konsument nie wykona swojego zobowiązania i pieniądze nie
zostaną zwrócone, powoduje to bezskuteczność złożonego wniosku o odstąpienie od
umowy. Wtedy należy wykonywać wszystkie postanowienia zawarte w umowie.
W przypadku odstąpienia od
umowy, umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w
stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego
zarządu, w terminie 30 dni od
odstąpienia od umowy – w przypadku
świadczeń konsumenta albo 30 dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od
umowy – w przypadku świadczeń przedsiębiorcy.
Pamiętajmy,
że w przypadku rozpoczętego za zgodą konsumenta świadczenia usług przed upływem
terminu do odstąpienia od umowy, przedsiębiorca może żądać zapłaty ceny lub
wynagrodzenia za usługę rzeczywiście wykonaną.