Sprawna współpraca w zespole to spore wyzwanie. Aby realnie wpływała na rozwój firmy, warto wesprzeć ją nowoczesnymi narzędziami, z którymi pracuje się łatwiej, szybciej i efektywniej. Jednym z nich jest SharePoint, który wchodzi w skład Office 365 i Microsoft 365.
Jak działa SharePoint? Aplikacja tworzy wirtualny obszar roboczy, w którym zespoły mogą współpracować. Każdy pracownik może stworzyć zadanie, a następnie wyznaczać członków zespołu, którzy mogą się do niego przyłączyć. Oznacza to, że dział IT nie musi ingerować w tym zakresie w pracę innych zespołów. Ważne jest również to, że do zadania w SharePoint mają dostęp tylko specjalnie wyznaczeni członkowie. Nikt inny nie ma dostępu do dokumentów znajdujących się na serwerze.
SharePoint wykorzystuje tę samą synchronizację, co Microsoft OneDrive. To sprawia, że dokumenty zapisywane są w chmurze natychmiastowo. Dzięki temu każdy członek zespołu zawsze posiada aktualne pliki. Dodatkowo dokumenty są przechowywane na serwerze SharePoint. Członkowie mogą dzielić zadania lub sekcje, a oprogramowanie łączy spójnie cały dokument w trybie online. W praktyce część osób może być dostępna online, część lokalnie, a i tak będą się nawzajem widzieć. Dodatkowo można wybrać foldery i pliki, które nie będą zabierać miejsca na dysku, ale będą widoczne i gotowe do pobrania.
Podczas współpracy w SharePoint lider może korzystać z narzędzi, które w wygodny sposób pozwalają na przypisanie zadań pracownikom. To sprawia, że sprostanie wyznaczonym celom jest łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej, a sama współpraca – skuteczniejsza. Takie rozwiązanie sprawdza się, jeśli w projekcie uczestniczy kilka osób i wymaga on ukończenia poszczególnych etapów w ustalonej kolejności.
Poza SharePointem użytkownicy mają do dyspozycji pozostałe, dostępne w ramach Office 365 czy Microsoft 365, narzędzia wspierające codzienną pracę. W ramach grupy użytkownicy mogą korzystać ze wspólnego kalendarza czy notatnika, które systematyzują współpracę i zapewniają szybki dostęp do informacji zawsze, gdy jest taka potrzeba. Otrzymują też dostęp do OneNote'a, Yammera czy popularnego Skype'a for Business, które pomagają w dyskusjach i śledzeniu postępów pracy. Do prezentacji ich wyników pomocny jest PowerPoint i Sway.
Jednym z nowszych narzędzi, który poza platformą SharePoint wspiera pracę w zespole, jest Microsoft Teams, od niedawna dostępny też w formie testowej. Rozwiązanie stanowi centrum współpracy, oferując w jednym miejscu dostęp do czatu, spotkań online, połączeń, plików i aplikacji w Microsoft 365.
- Systematyczność, rozwój, sprawne zarządzanie zespołem – bez tego trudno o efekty. Sukces to wyzwanie, ale w dążeniu do niego warto korzystać z narzędzi, które ułatwią jego osiągnięcie. Rozwiązania chmurowe, takie jak Office 365 czy Microsoft 365 pozwalają pracować na własnych zasadach, bez ograniczeń, z każdego miejsca i urządzenia – podsumowuje Daniel Kaczmarczyk z firmy Senetic, która jest Partnerem Roku Microsoft w segmencie MŚP.
Komentarze