W ciągu 3 miesięcy obowiązywania RODO do Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) wpłynęło 2.4 tys. skarg na łamanie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych. Warto dodać, że podobnych skarg w całym 2017 r. wpłynęło 2950!
Czego dotyczą skargi?
Najczęstszym powodem skarg jest zagadnienia przechowywania
danych osobowych i żądania ich usunięcia. Skargi wnoszone są głównie na podmioty
z sektora bankowego, firmy zajmujące się windykacją należności i usługi on-line
(serwisy oraz sklepy internetowe).
Duża ilość skarg dotyczy także wymuszania zgody na
przetwarzanie danych w celach marketingowych, wysyłki niechcianej korespondencji
i wykonywania niechcianych telefonów marketingowych. Osobną kategorią są skargi na uzależnianie
zawarcia umowy od wykonania lub udostępnienia kopii dokumentu tożsamości,
zwłaszcza dowodu osobistego.
Zgłaszam naruszenie danych osobowych!
Warto także dodać, że w związku z wejściem RODO
administratorzy są zobowiązaniu do zgłoszenia naruszenia danych osobowych,
oczywiście nie każdego, a tylko takiego które zagraża naruszeniu praw i wolności
osób, który dane są przetwarzane. Po 3 miesięcznym obowiązywaniu RODO, do UODO
wpłynęło 1120 tego rodzaju zgłoszeń dotyczących naruszeń ochrony danych.