Pandemia koronawirusa zmusiła wiele sklepów do przeniesienia sprzedaży do Internetu. Zmieniła ona również podejście ludzi do zakupów w sieci. Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia, czy w tym roku większość prezentów kupimy online?
Według badania przeprowadzonego przez Krajowy Rejestr Długów i serwis chronPESEL.pl blisko 60% Polaków zadeklarowało, że w tym roku upominki dla bliskich kupi w sieci. Natomiast 98% użytkowników czuje się bezpiecznie robiąc zakupy w internecie. Jednak czy na pewno nie możemy zostać oszukani?
W trakcie trwania listopadowych wyprzedaży, Black Friday, Cyber Monday Klienci zgłosili nam blisko 300 nowych fałszywych sklepów internetowych - mówi Ewelina Dogońska z CyberRescue. Sytuacja epidemiologiczna sprzyja oszustom, którzy szukają każdej okazji, aby okraść internautów.
Jednak nie tylko sklepy internetowe. Dopłata do przesyłki to również bardzo popularne oszustwo, mające na celu wyłudzić dane logowania do bankowości internetowej, a w efekcie wykraść pieniądze. Przynajmniej raz w tygodniu otrzymujemy zgłoszenie, które dotyczy właśnie takiego ataku - tłumaczy Karolina Wrońska z CyberRescue. Od marca 2020 roku liczba cyberataków była o 4 razy wyższa niż przed pandemią. Cyberprzestępcy doskonale zaczęli dostosowywać zagrożenia do sytuacji panującej na całym świecie.
Dziennie powstaje kilkadziesiąt fałszywych sklepów internetowych. Najczęściej oszuści tworzą jeden szablon nieprawdziwego e-sklepu i umieszczają go na wielu domenach. Cyberprzestępcy kuszą najczęściej niskimi cenami i reklamami w mediach społecznościowych, które mają “złowić” potencjalne ofiary.
Przede wszystkim zachowajmy czujność i cierpliwość, zwłaszcza teraz, gdy zamawiamy prezenty świąteczne dla naszych bliskich. Weryfikacja e-sklepów nie jest aż tak prosta i zajmuje trochę czasu. Taka analiza wymaga od nas spostrzegawczości, ale przede wszystkim wiedzy na temat wiarygodności sklepów internetowych - dodaje Karolina Wrońska z CyberRescue.
Komentarze