Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął pięć postępowań wyjaśniających w sprawie dystrybucji rowerów i sprzętu rowerowego. Postępowania nie są prowadzone przeciwko przedsiębiorcom, lecz w sprawie.
UOKiK wskazał, iż chodzi o marki Merida, Trek oraz Cannondale. Urząd bada czy przedstawiciele tych marek nie stosowali praktyk, które naruszałyby prawo antymonopolowe. W szczególności przedmiotem analizy jest istnienie ewentualnych porozumień ograniczających konkurencję, np. poprzez ustalanie cen produktów. Jak wskazuje UOKiK, czynem nieuczciwej konkurencji jest również zakazywanie lub ograniczanie partnerom handlowym sprzedaży przez Internet. Obecnie trwają czynności wyjaśniające, które pozwolą odpowiedzieć na pytanie czy AMP Polska, Merida Polska, Trek Bicycle Corporation, Cossack i Aspire Sports stosowali niezgodne z prawem praktyki.
Prezes UOKiK zwrócił uwagę, na porę roku, która sprzyja zakupom sprzętu rowerowego, a tym samym ryzyka sterowania rynkiem zbytu:
Zaczynają się wakacje. Wiele osób z pewnością wykorzysta wolny czas na przejażdżki rowerowe. Niektórzy z nich będą chcieli kupić nowy sprzęt. Z naszych informacji wynika, że w przypadku kilku popularnych marek konsumenci mogą płacić więcej niż w warunkach konkurencji lub mieć ograniczony wybór sprzedawców. Wszczęliśmy pięć postępowań, w których będziemy to sprawdzać – wyjaśnił prezes UOKiK, Marek Niechciał.
Jak podaje UOKiK, pierwsze z pięciu postępowań, dotyczy spółki AMP Polska, która jest dystrybutorem kilku marek akcesoriów rowerowych. Spółka ta prowadzi sprzedaż detaliczną, w tym również poprzez swój sklep internetowy. Z informacji UOKiK wynika, że mogło dojść do tzw. dual pricing, czyli sytuacji, w której sprzedawcy internetowi muszą płacić więcej za te same produkty, niż sprzedawcy w tradycyjnych sklepach. Praktyka ta miała się objawiać poprzez wykorzystywanie innego i mniej korzystnego sposobu rabatowania stosowanego wobec partnerów handlowych, którzy nie posiadają sklepu stacjonarnego i chcą sprzedawać wyłącznie w sieci. Ponadto podejrzewa się, że spółka mogła zabraniać partnerom sprzedaży swoich produktów na portalach aukcyjnych.
UOKiK ocenia również działania Merida Polska, która jest wyłącznym dystrybutorem rowerów marki Merida w Polsce. Istnieją podejrzenia, że spółka mogła w niedozwolony sposób wpływać na ceny, które ustalają sprzedawcy w polskich sklepach. Urząd analizuje, czy Merida Polska utrudniała dostęp do rynku poprzez odmowę współpracy z wybranymi partnerami, którzy oferowali w Internecie rowery w cenie niższej od tej sugerowanej w aktualnej ofercie Merida Polska.
Następne trzy przypadki dotyczą spółek: Trek Bicycle Corporation, Cossack i Aspire Sports (m.in. rowery marki Cannondale). Istnieją podejrzenia, iż spółki te utrudniały sprzedaż internetową dystrybutorom, którzy prowadzili jednocześnie sklep internetowy i stacjonarny. Mogło to mieć bezpośrednie przełożenie na prawa konsumentów, których pozbawiano w ten sposób możliwości zakupu roweru w niższej cenie.
UOKiK poinformował, iż obecnie trwa gromadzenie materiału dowodowego.
Komentarze