O nowelizacji pisaliśmy już jakiś czas temu – Jednoosobowa firma jako konsument – zmiany w prawie od 1 czerwca 2020 r. Jednak z uwagi na pandemię koronawirusa, wejście ustawy w życie przesunięto na 1 stycznia 2021 r. Warto podkreślić doniosłość tych zmian, ponieważ będzie ona miała wpływ przede wszystkim dla sprzedawców internetowych.
Od 1 stycznia 2021 r. przedsiębiorca, będzie objęty ochroną konsumencką na podstawie określenia charakteru zakupu. Wprowadzone zamiany z pewnością spowodują, że przedsiębiorcy zdecydowanie częściej będą weryfikowali kody PKD (Polskiej Klasyfikacji Działalności) swoich kontrahentów. Dlaczego? Ponieważ to właśnie posiadanie określonego PKD może wyłączyć uprawnienia konsumencie. Jeżeli natomiast charakter zawartej umowy sprzedaży zostanie uznany za niezawodowy (brak odpowiedniego PKD), przedsiębiorca będzie mógł skorzystać z przywilejów właściwych konsumentom. Co to oznacza? Przede wszystkim, przedsiębiorca traktowany jako konsument zyska dwa najważniejsze uprawnienia:
Tym samym, mając na uwadze powyższe, kluczowa w nowelizacji jest nie tylko zmiana regulaminu, ale przede wszystkim dopełnienie obowiązków informacyjnych przez sprzedawców np. w zakresie prawa do odstąpienia od umowy dla przedsiębiorcy, co dotychczas nie było wymagane.
Przedsiębiorca będzie traktowany jako konsument tyle, że dotyczy to wyłącznie jednoosobowych działalności gospodarczych. Przywileje konsumencie nie obejmą zatem spółek osobowych (jawnych, partnerskich) ani też spółek kapitałowych (spółek z o.o., akcyjnych).
Co ciekawe, przedsiębiorca korzystający z uprawnień konsumenta, nie będzie mógł skorzystać z pomocy Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ani rzeczników powiatowych.
Komentarze