Zdarzają się nierzadko w praktyce sytuacje, gdy konsument chcąc skorzystać z przysługujących mu praw napotyka na problem. Bo sklep internetowy został zlikwidowany, bo przedsiębiorca zawiesił działalność gospodarczą albo ją zakończył. Czy konsument w relacji do przedsiębiorcy, który nie prowadzi już działalności gospodarczej, traci swe konsumenckie przywileje? Czy może dochodzić swoich praw na drodze sądowej?
Weźmy dla przykładu prawo rękojmi rozumiane jako tryb dochodzenia przez konsumenta odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną (niezgodnością z umową) lub prawną kupionego towaru. Sprzedawca odpowiada wobec konsumenta za sprzedany towar, jeżeli wada zostanie stwierdzona w okresie 2 lat od momentu jego wydania (wyjątek dotyczy nieruchomości, w przypadku których okres odpowiedzialności to 5 lat). Terminu tego nie można skrócić, z wyjątkiem towarów używanych, przy których sprzedawca może ograniczyć okres swojej odpowiedzialności maksymalnie do roku.
Może się więc zdarzyć, że w stosunkowo długim okresie obowiązywania rękojmi zajdą nowe okoliczności, takie jak zawieszenie przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej czy też jej likwidacja. Przedsiębiorca może także zlikwidować swój sklep internetowy i dalej prowadzić działalność gospodarczą zajmując się czymś zupełnie innym. Konsument może o takich faktach dowiedzieć się właśnie w chwili, gdy ujawni się wada fizyczna w zakupionej rzeczy i zdecyduje się skorzystać z prawa rękojmi. Czy może kierować swoje roszczenia do np. byłego już przedsiębiorcy?
W obowiązującej do marca 2018 r. Ustawie o swobodzie działalności gospodarczej znajdowała się regulacja, która określała prawa i obowiązki przedsiębiorcy w okresie zawieszenia przez niego działalności gospodarczej. Przepis ten został powtórzony w praktycznie niezmienionej formie w nowej ustawie Prawo przedsiębiorców z dnia 6 marca 2018 r. w art. 25:
Art. 25 ust. 2 pkt 4 i 5:
W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca:
- ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej
- wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa
Powyższe przepisy oraz pozostałe regulacje zawieszenia działalności wyraźnie wskazują, że o ile przedsiębiorcy nie wolno dalej prowadzić działalności gospodarczej, to wciąż ma określone obowiązki. Dotyczy to w szczególności uczestniczenia w postępowaniach reklamacyjnych czy też sądowych. Warunkiem jest, by takie postępowania choć wszczęte po dacie zawieszenia działalności gospodarczej – były związane z działalnością wcześniejszą. Jeżeli więc do sprzedaży towaru doszło przed zawieszeniem działalności gospodarczej, to przedsiębiorca ma obowiązek uczestniczyć w postępowaniu reklamacyjnym na każdym jego etapie. O ile oczywiście w danym przypadku okres rękojmi został zachowany.
Ta sama zasada odnosi się do likwidacji działalności gospodarczej. Fakt zakończenia działalności gospodarczej nie zwalnia z obowiązków wynikających z przepisów o rękojmi. Pokreślić także należy, że ustawodawca wyraźnie rozgranicza między wykonywaniem działalności gospodarczej, a wykonywaniem obowiązków powstałych w czasie, gdy była ona prowadzona. Przepis art. 26 ustawy Prawo przedsiębiorców zakazuje dalszego wykonywania działalności po likwidacji firmy, zaś obowiązki powstałe wcześniej nadal pozostają w mocy:
Art. 26.
Z chwilą wykreślenia z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej przedsiębiorca będący osobą fizyczną nie może wykonywać działalności gospodarczej.
Dla odpowiedzialności przedsiębiorcy nie ma również znaczenia fakt, iż zmienił on profil działalności lub asortyment sprzedawanych towarów. W razie nieuznania reklamacji przez przedsiębiorcę, który zakończył działalność gospodarczą, konsument może dochodzić roszczeń na drodze sądowej z powództwa cywilnego. Pomocy w tym zakresie może udzielić rzecznik konsumentów.
W świetle obowiązujących przepisów prawa ani zawieszenie działalności gospodarczej, ani likwidacja przedsiębiorstwa nie pozbawia konsumenta uprawnień związanych z dochodzeniem roszczeń z tytułu np. niezgodności z umową towaru bądź jego usterki wykrytej w okresie podlegającym reklamacji.
Komentarze