Polskie przepisy nie podają definicji legalnej „regulaminu”. Regulaminem potocznie nazywamy dokument zawierający zasady postępowania będący wzorcem umowy. Przepisy precyzują minimalną treść jaką musi zawierać taka umowa. Zatem można z całą pewnością stwierdzić, że obowiązkiem sprzedawcy lub podmiotu prowadzącego sklep internetowy nie jest posiadanie regulaminu, a poinformowanie klienta o wszystkich istotnych elementach umowy, które nie zostały opisane na stronie konkretnej aukcji wystawionej na platformie.
Regulamin na allegro, ale po co ?
Nie istnieje uzasadnienie prawne do posiadania własnego „regulaminu” na Allegro. Należy jednakże pamiętać, że przy każdej transakcji dokonywanej za pośrednictwem internetu, klient powinien uzyskać wszelkie niezbędne informacje takie jak: sposób kontaktu oraz informacje na temat sklepu internetowego i sprzedawcy, adres i proces składania reklamacji, informacje dotyczące terminu i sposobu dostawy produktu, informacje o cenie produktu, wszystkich kosztach dodatkowych, metodach i terminie płatności, pouczenie o prawie do odstąpienia od umowy oraz informacje dotyczące gwarancji. Właściciel sklepu jest zobowiązany również do przekazania konsumentowi potwierdzenia zawarcia umowy na odległość na trwałym nośniku. Zgodnie z ustawą może to być zrealizowane za pomocą maila.
"O mnie"
Regulamin samej platformy hand
lowej Allegro obowiązuje zarówno sprzedającego, jak i stronę kupującą zamierzającą dokonać zakupu za pośrednictwem platformy, w tym także konsumentów. Stosownie do postanowień regulaminu Allegro: użytkownik, korzystając z opcji strona „O mnie”, może zamieścić w Allegro informacje o sobie (dane kontaktowe) oraz swojej działalności (w tym w postaci linka/odnośnika do swojej strony WWW, pod warunkiem, że za jej pośrednictwem nie jest prowadzona sprzedaż (artykuł 13.1 regulaminu Allegro). Strona "O mnie" spełnia zatem wyłącznie funkcję informacyjną w zakresie podstawowych danych sprzedającego oraz jego działalności. Postanowienia Regulaminu Allegro nie obligują sprzedawców do utworzenia strony "O mnie" jak również nie przyznają jej mocy wiążącej, co więcej artykuł 7.2 stanowi, iż po zawarciu umowy dalszy tok postępowania kontrahentów wynika z obowiązujących przepisów prawa.
Sprzedawca, który posiada konto i prowadzi działalność sprzedażową na Allegro.pl, nie musi tworzyć osobnego dokumentu regulaminu dla siebie. Wiąże go regulamin samej platformy zakupowej, który reguluje wiele kwestii związanych z prowadzoną sprzedażą, w szczególności moment zawarcia umowy między sprzedawcą a kupującym. Należy jednak podkreślić, że sprzedaż w ramach platformy transakcyjnej on-line nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązków informacyjnych względem klienta.
Kwestie, które nie są opisane w regulaminie Allegro mogą zostać przedstawione przez samego sprzedawcę. Oczywiście formułując warunki przeprowadzania i finalizacji transakcji sprzedawca musi liczyć się ryzykiem związanym z uznaniem tworzonej przez niego danej klauzuli za niedozwoloną. Przystępując do tworzenia takiego dokumentu należy używać sformułowań oraz postanowień nienaruszających praw kupującego, w szczególności będącego konsumentem.