Dzięki Rejestrowi Danych Kontaktowych, bo o nim mowa, zostaniemy poinformowani telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej o stanie naszej sprawy lub o zbliżającym się terminie ważności naszego dowodu osobistego.
Nowotworzony rejestr będzie zawierał następującej dane kontaktowe:
1. numer telefonu,
2. adres e-mail,
a w przyszłości do powyższych danych dołączy również elektroniczny adres do doręczeń. Dane będziemy mogli przekazywać do rejestru i aktualizować dobrowolnie poprzez e-usługi lub podczas załatwiania spraw w urzędzie.
Prowadzenie Rejestru Danych Kontaktowych, powierzono Ministrowi Cyfryzacji, a sam rejestr będzie częścią Systemu Rejestrów Państwowych (SRP). Jak informuje resort, powstanie RDK jest związane z projektem Rozwój SRP. Obecnie urzędy nie mogą samodzielnie tworzyć i prowadzić takiej bazy, jak również korzystać z danych przekazanych np. innemu urzędowi bądź w innej sprawie.
Dzięki danym pozyskanym przez RDK sprawniej będą działać inne rejestry takie jak Rejestr Dowodów Osobistych czy Rejestr Dokumentów Paszportowych, których zadaniem jest informowanie obywatela o zmianach statusu realizowanych spraw administracyjnych. Dane zgromadzone w rejestrze pozwolą na wysyłanie przypomnień np. o zbliżających się wygaśnięciu terminu ważności naszego dowodu osobistego. Jak zapewnia Ministerstwo cyfryzacji, katalog usług, które będą mogły korzystać z danych kontaktowych zawartych w rejestrze, będzie się stopniowo poszerzał.
Z komunikatu resortu możemy się dowiedzieć, iż „projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw, będący podstawą prawną dla funkcjonowania RDK, został wpisany do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Po uzgodnieniach komitetów i komisji projekt ustawy trafi pod obrady Rady Ministrów.” Pozostaje poczekać na wprowadzenie projektu w życie. Jego efekty ocenimy po faktycznym zastosowaniu przepisów.
Komentarze