Kim są „sprzedawcy książek”?
W związku z tym, UOKiK wszczął postępowanie przeciwko dwóm przedsiębiorcom: Optima Daniel Biernat oraz Sołtysik Marcin Matel, którzy prowadzą działalność przez spółkę „Omega” w Dąbrowie Górniczej. Firma zajmuje się sprzedażom książek telefonicznych oraz czujników tlenku węgla przez telefon. Urząd podjął działania po skargach konsumentów, którzy nie otrzymywali pieniędzy, albo musieli na nie długo czekać po prawidłowym odstąpieniu od umowy zawartej na odległość: (…) odesłałam powyższą książkę wraz z paragonem zakupu. Od trzech miesięcy nie mogę doprosić się zwrotu gotówki (79,90 zł). Pomimo tego, iż w 3 pismach z żądaniem zwrotu należności (…) do tej pory brak reakcji.
Co dalej?
Wszczęte postępowanie może zakończyć się wydaniem decyzji zakazującej stosowania praktyki naruszającej prawa słabszych uczestników rynku oraz nakładającej karę pieniężną w wysokości do 10 proc. obrotu. Ten artykuł powinien być przestrogą zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla konsumentów.
Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że jeśli sprzedają na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, muszą zwrócić wszystkie płatności otrzymane od konsumenta, również koszty doręczenia. Mają na to 14 dni od dnia, w którym dostali informację, że konsument odstępuje od umowy. Mogą wstrzymać się ze zwrotem pieniędzy do czasu, kiedy otrzymają towar lub dowód jego odesłania.
Z kolei konsumenci powinni pamiętać, że gdy dokonują zakupów przez telefon lub Internet, mają 14 dni na zmianę decyzji i odstąpienie od umowy. Wystarczy, że przekażą sprzedawcy wypełnione oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Towar należy odesłać przedsiębiorcy, a on odda pieniądze wliczając koszty najtańszej dostawy w ofercie sklepu. Konsument ponosi jedynie koszt odesłania towaru.