Wiele osób decydując się na prowadzenie marketingu w mediach społecznościowych pomija strategię działań. Zakładają konta w serwisach i myślą, że "jakoś to będzie". Nic bardziej mylnego!
Kiedy już odpowiedziałeś sobie na pytania, które zadałam Ci w poprzednim wpisie - TUTAJ - pora na kolejny krok, czyli przyjrzenie się potencjalnym klientom. Określenie Twojej grupy docelowej jest bardzo istotne, bo może się okazać, że tylko niewielki procent Twoich potencjalnych klientów korzysta z Facebooka lub Internetu w ogóle i wtedy inwestowanie w niego, np. poprzez płatne kampanie reklamowe to po prostu strata czasu i pieniędzy.
Zacznij od zbudowania sylwetki Twojego potencjalnego klienta. Bo przecież musimy wiedzieć do kogo chcemy dotrzeć! Stworzenie takiego przedstawiciela grupy docelowej powinno być zbiorem różnych jego cech. Opis musi być szczegółowy i powinien zawierać te elementy: wiek, zawód, zainteresowania, historia życiowa, cele. Wczuj się w rolę reportera i opisz swojego przykładowego klienta tak, jakby był bohaterem Twojego reportażu.
W przypadku, kiedy Twój produkt dopiero wchodzi na rynek, będziesz jedynie budować opis Twojego “wymarzonego” klienta, a czas zweryfikuje tę charakterystykę.
Jak dowiedzieć się, czy Twoi potencjalni klienci korzystają z mediów społecznościowych? Skorzystaj z narzędzia Audience Insights na Facebooku.
Do narzędzia możesz szczegółowo wprowadzić wcześniej zebrane dane. Uzupełniasz przedział wiekowy Twoich prawdopodobnych klientów, ich zainteresowania, pasje, określasz region, w którym najprawdopodobniej mieszkają, ich wykształcenie, a nawet liczbę dzieci. Dzięki temu zbadasz jak duża liczba Twoich teoretycznych klientów jest obecna na Facebooku (analogicznie będziesz mógł zebrać dane dotyczących fanpage’ów Twojej konkurencji).
Określ ich mocne i słabe strony komunikacji w social mediach. Zrób zestawienie - zapisz co Ci się podoba, a co wg Ciebie wymaga poprawy. Spójrz na te profile okiem klienta.
---
Określenie Twoich potencjalnych klientów i przyjrzenie się konkurencji to pierwsze - wg mnie najważniejsze etapy budowania strategii. Kolejny krok to określenie działań w obszarze komunikacji, ale o tym przeczytasz następnym razem.
Komentarze