Ponad połowa (55,3%), z blisko 1200 przebadanych konsumentów, słyszała o zmianach z 25 grudnia 2014 r. – tak wynika z badania przeprowadzonego przez Homo Homini dla Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej. Konsumenci mają większą świadomość przysługujących im praw do odstąpienia od umowy oraz reklamacji zakupionego produktu.
Oprócz rosnącej świadomości przysługujących praw, coraz więcej konsumentów wie gdzie szukać pomocy w przypadku nierespektowania przez sprzedawców ich praw. Jak wynika z badania blisko 40% konsumentów zwróciłoby się do rzecznika konsumenta. Co dziesiąty klient (10,4%) szukałaby pomocy w sieci Internet, a co dwudziesty (5,9%) w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 4,4% nie zwracałoby się do nikogo, a 4% poszukałoby prawnika. 2,2% dzwoniłoby na policję.
Z badania wynika także, że prawie co czwarty konsument (23%) rezygnuje z zakupów w systemie sprzedaży bezpośredniej z obawy o problemy z reklamacją i zwrotem zakupionych produktów czy usług.
"Wzrost znajomości prawa konsumenckiego przekłada się na poprawę poziomu obsługi klientów, większą rzetelność sprzedawców, wpływa pozytywnie na konkurencję. Należy jednak pamiętać, że poza znajomością praw konsumenci powinni podejmować przemyślane decyzje zakupowe, co pomoże im zaoszczędzić zarówno czas, jak i pieniądze" - skomentował wyniki badania dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej Mirosław Luboń.
Badanie przeprowadzono w lutym 2015 r. na próbie 1198 osób.