Portal bezpiecznego e-biznesu

Treści reklamowe – UOKiK działa razem z Metą, Google i TikTokiem

 Treści reklamowe – UOKiK działa razem z Metą, Google i TikTokiem

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
Minął ponad rok od wprowadzenia obowiązkowych oznaczeń dla treści reklamowych prezentowanych w sieci. Zmiana miała na celu uniemożliwienie wprowadzania w błąd osób śledzących profile na portalach społecznościowych. W wielu przypadkach odbiorcy sądzili, że rekomendowanie danego produktu jest obiektywną opinią, a nie współpracą influencera z producentem. UOKiK jest zadowolony z efektów wprowadzonych zmian i chciałby pójść o krok dalej.
Treści reklamowe – UOKiK działa razem z Metą, Google i TikTokiem

Nie ulega wątpliwości, że znaczenie mediów społecznościowych we współczesnym świecie staje się coraz większe. Odgrywają one wielką rolę nie tylko z punktu widzenia kształtowania opinii społecznych, ale również jako nowoczesne narzędzie pozwalające dotrzeć do niemal nieograniczonej grupy odbiorców, którzy są potencjalnymi klientami. Ten stan rzeczy sprawia, że osoby posiadające profile społecznościowe o dużej liczbie odbiorców mogą liczyć na niebagatelne sumy w zamian za tzw. post czy relację sponsorowaną. Taka forma reklamy dużo bardziej trafia do klientów, a dodatkowo nie jest łatwa do zignorowania, gdy stoi za nią znajoma postać z internetu. Brak uregulowania takich praktyk od strony prawnej dawał jednak pole do nadużyć, gdyż niepoinformowani konsumenci nie byli świadomi, że dana treść jest reklamą, a nie obiektywną oceną produktu. Jakiś czas temu zostało to ograniczone, a teraz organy państwowe wraz z usługodawcami planują dalsze kroki w tym temacie.

Konsekwentnie działamy w temacie influencer marketingu. Weryfikujemy prawidłowe oznaczanie treści reklamowych publikowanych w mediach społecznościowych przez influencerów – edukując i prowadząc działania sformalizowane. Jednocześnie dostrzegamy kolejne obszary, które dotyczą przede wszystkim przekraczania zakazu reklamowania niedozwolonych produktów lub usług, czego przykładem są hazard i alkohol. Reklam niedozwolonych produktów byłoby z pewnością mniej, gdyby platformy zintensyfikowały działania do zapobiegania im, a także wyciągały konsekwencje wobec influencerów za łamanie prawa i regulaminów platform, w tym poprzez częstsze zawieszanie kont lub ich całkowite usuwanie. Wspólnie z innymi instytucjami apelujemy zatem do platform o podjęcie wyzwania, jakim jest szybkie eliminowanie niedozwolonych przekazów komercyjnych oraz wyciąganie konsekwencji względem twórców treści – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Właśnie kwestia współdziałania portali społecznościowych w procesie likwidowania nieoznaczonych treści reklamowych była tematem niedawnego spotkania pomiędzy przedstawicielami UOKiK oraz wspomnianych usługodawców. Zarówno jedna jak i druga strona zgodziły się co do tego, że konieczne będzie zintensyfikowanie działań serwisów w kwestii przeciwdziałania reklamom nieoznaczonym lub promującym artykuły, co do których jest to w ogóle niedozwolone (tj. alkohol lub hazard). Walka z tym procederem może przyjść również ze strony Unii Europejskiej, gdyż już na początku przyszłego roku w życie wejdzie Digital Services Act (akt o usługach cyfrowych), który regulował będzie obowiązki serwisów internetowych w kwestii walki z dezinformacją w sieci.

Źródło zdjęcia: Image by Freepik

Komentarze

‹ Poprzedni artykułCyberoszuści atakują: kolejna fala fałszywych wiadomości od Facebooka Następny artykuł ›Nowe obowiązki dla e-sklepów już w 2025 roku

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się