Prawo do odstąpienia od umowy, popularnie nazywane zwrotem, jest bardzo chętnie wykorzystywane w obrocie konsumenckim. Klienci mogą zapoznać się z towarem niczym w sklepie stacjonarnym, a równocześnie wybrać najlepszą cenę dostępną na rynku. Entuzjastami owego uprawnienia z pewnością nie są sprzedawcy, którzy ponoszą ryzyko ekonomiczne związane z odsyłanymi towarami. Nie każdy produkt może być jednak zwrócony na zasadach określonych w ustawie o prawach konsumenta. W przypadku których towarów jest to wyłączone?
Pomimo faktu, że uprawnienie do odstąpienia od umowy co do zasady przysługuje konsumentowi w przypadku wszystkich towarów, to ustawa przewiduje w tym zakresie kilka wyjątków. Są one podyktowane zdrowym rozsądkiem, gdyż odstąpienie od umowy sprzedaży wspomnianych produktów narażałoby na straty sprzedawcę lub uniemożliwiałoby ponowną sprzedaż towaru. Niejednokrotnie owe wyłączenia są przedmiotem sporów na linii klient-sprzedawca, gdyż strony nie są do końca świadome, jak wyglądają ich uprawnienia (i co je ogranicza). Warto wspomnieć, że aby skutecznie ograniczyć prawo do odstąpienia od umowy sprzedaży przysługujące konsumentowi, należy pouczyć go w regulaminie, że konkretna kategoria produktów nie może zostać zwrócona. W innym przypadku, klient może odstąpić od umowy na zasadach ogólnych.
Jedno z popularnych wyłączeń dotyczy produktów spożywczych, a także różnego rodzaju kosmetyków, leków lub substancji. Ustawa określa te produkty w sposób następujący:
Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów:
4) w której przedmiotem świadczenia jest towar ulegający szybkiemu zepsuciu lub mający krótki termin przydatności do użycia;
5) w której przedmiotem świadczenia jest towar dostarczany w zapieczętowanym opakowaniu, którego po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
Mamy tu jednak nieco inną sytuację w przypadku obu kategorii. Towary szybko psujące się (głównie żywność) w ogóle nie mogą być zwracane. Jeżeli chodzi o towary w zapieczętowanym opakowaniu, to warunkiem wyłączenia prawa do zwrotu jest otwarcie opakowania po dostarczeniu. Jeżeli klient nie odpieczętował produktu, nadal zachowuje swe uprawnienia.
Kolejna kategoria produktów, co do których nie będziemy mogli skorzystać z prawa do zwrotu, to tzw. nieprefabrykanty. Są to produkty niesprzedawane katalogowo, których specyfika (np. wymiar, kształt, kolor) zostały dostosowane do konkretnych wymagań i wskazówek konsumenta. Wyłączenie to chroni sprzedawcę, który przygotowując konkretny produkt dla konkretnej osoby mógłby mieć nie lada problem podczas próby ponownego sprzedania zwróconego produktu innemu klientowi.
Co istotne: nie każdy produkt, na którego ostateczny kształt wpływ ma konsument, będzie podpadał pod to wyłączenie. Jeżeli ingerencja klienta jest na tyle niewielka, że sprzedawca bez dodatkowych trudności może sprzedać produkt osobie trzeciej, to konsument powinien móc w normalnym toku rzeczy zwrócić zakupiony produkt. Każda sytuacja powinna być pod tym kątem rozpatrywana indywidualnie przez sprzedawcę.
Źródło zdjęcia: Image by krakenimages.com on Freepik
Komentarze