Żyjemy w czasach, gdy pozycja na rynku pracy jest uzależniona od stopnia kompetencji cyfrowych. Niestety pod tym względem Polacy wciąż odstają od Europejczyków. Jakimi umiejętnościami powinien wykazać się kandydat aspirujący do bycia pracownikiem przyszłości?
Z badań wynika, że 20% naszych rodaków nigdy nie skorzystało z Internetu, a tylko 39% regularnie korzysta z komputera w pracy (dla Unii Europejskiej odsetek ten wynosi średnio 50%). Wiedzę w zakresie nowych technologii poszerza jedynie 13% Polaków.
kompetencjami cyfrowymi, co dotyczy sprawnego i skutecznego wykorzystywania Internetu w komputerach i urządzeniach moblilnych, poprzez wyszukiwanie informacji, tworzenie treści, obsługę urządzeń i rozwiązywanie problemów;
oceną wiarygodności źródeł i umiejętnym ich wykorzystaniem;
inteligencją społeczną, która jest kluczowa w pracy zespołowej i na stanowiskach związanych z zarządzaniem pracownikami;
elastycznością i otwartością na zmiany w środowisku, w którym wiedza zdobyta w szkole nie zawsze będzie aktualna i przydatna, a stabilne zatrudnienie w wyuczonym zawodzie to już przeszłość.
Jak opisują eksperci w raporcie „Aktywni + Przyszłość Rynku Pracy” utrzymanie się na rynku pracy coraz bardziej wymaga połączenia wielu kompetencji – w tym związanych ze znajomością IT. Pracownik nimi dysponujący nazywany jest obecnie e-liderem. Do 2020 roku gospodarka Unii Europejskiej będzie potrzebowała aż miliona takich pracowników.
Z kolei z raportu „Kapitał ludzki w Sektorze Komunikacji Marketingowej”, który został opracowany przez IAB Polska we współpracy z SAR i ZFPR wynika, że 62% polskich pracodawców z tego sektora, zapytanych o braki w kompetencjach potencjalnych pracowników, wskazuje umiejętność analitycznego i logicznego myślenia. Brakuje szczególnie zdolności przełożenia teorii na praktykę, rozwiązywania problemów, a także wyszukiwania i analizy danych.
Jak twierdzi Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska: – Aby rozwinąć te kompetencje, potrzebna jest przede wszystkim znajomość narzędzi i modeli, które muszą być umiejętnie wykorzystywane. Jednak za taką wiedzą musi iść doświadczenie, a w jego zdobywaniu na pewno pomocne jest analizowanie i rozwiązywanie studium przypadków, tzw. case studies. Ważne jest też kształtowanie postaw przywódczych, czyli leadership, ponieważ w transformacji cyfrowej chodzi nie tylko o technologię, ale o strategię, przywództwo i nowy sposób myślenia. Dotyczy to wszystkich, nie tylko managerów i osób na stanowiskach zarządczych.
Z danych raportu Gumtree.pl wynika, że aż 48% Polaków uważa, że za 10 lat nadal będzie pracować w swoim aktualnym zawodzie i wciąż wykonywać te same zadania. Mimo, iż Polacy zauważają transformację rynku pracy, liczą na to, że ich samych owe zmiany nie dotkną. Niestety, pozostają w błędzie.
Komentarze