Najpopularniejsza platforma handlu internetowego w Polsce stała się obiektem zainteresowań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Serwis ten jest podejrzewany o zapewnianie korzystniejszych warunków sprzedaży dla swojego sklepu w stosunku do innych sprzedawców. Przedsiębiorcy handlujący na Allegro.pl już składali skargi do UOKiK z prośbą o kontrolę stosowanych praktyk.
W rozmowie z „Rzeczpospolitą" Marek Niechciał, prezes UOKiK zapewniał, że:
Należy się spodziewać decyzji, która będzie dla rynku i milionów użytkowników Allegro ważnym komunikatem. Dodał również, iż: Sygnały, które otrzymaliśmy, sugerowały, że może dochodzić do dyskryminowania sprzedawców. Dodatkowe informacje z rynku dostajemy także od przedsiębiorców, którzy dowiedzieli się o postępowaniu.
Sprzedawcy zarzucają portalowi m.in. dyskryminację w promowaniu produktów wystawianych na sprzedaż. Bardziej widoczne są produkty oferowane przez sklep własny Allegro. Handlowcom coraz trudniej jest konkurować z serwisem. Dlatego też sprzedawcy zwrócili się do UOKiK aby powstrzymać stosowanie dyskryminacji. Przypominamy, iż organ może nie tylko zabronić stosowanie niedozwolonych praktyk, ale również nałożyć karę, w wysokości nawet do 10 proc. przychodów.
Paweł Klimiuk, dyrektor komunikacji korporacyjnej Allegro, dementuje doniesienia, jakoby serwis dyskryminował sprzedawców i podkreśla, że platforma nie dostała jeszcze żadnych informacji dotyczących efektów prowadzonego postępowania.
Allegro to potentat na polskim rynku e-commerce. Szacuje się, iż korzysta z niego ok. 20 milionów zarejestrowanych użytkowników, a więc ponad połowa mieszkańców naszego kraju. Walki z tym gigantem e-handlu nie wygrał nawet sam e-bay. Należy wspomnieć, iż sprzedawcy stanowią 1,7 mln użytkowników, w tym 100 tys. kont firmowych.
W Internecie pojawia się coraz więcej krytycznych opinii na temat Allegro. Serwis wielokrotnie zmieniał regulamin, co trochę zmieniając zasady wystawiania przedmiotów oraz sam cennik. Specjaliści oceniają, iż Allegro przygotowuje się do walki o rynek z Aliexpress oraz Amazonem, który coraz odważniej wkracza na polski rynek (o czym pisaliśmy TUTAJ). Czy działania podejmowane przez ten największy portal handlowy w Polsce przyniosą efekty i czy rzeczywiście stosowane są praktyki niedozwolone w konkurencji? Będziemy śledzić najnowsze doniesienia.
Komentarze