Działania podjęte przez UOKiK zostały wszczęte na skutek skarg od konsumentów. Niezadowoleni klienci sieci informowali w nich o naliczaniu przez operatora opłat za wiadomości przychodzące. Otrzymywali oni wiadomości informujące o przepełnionej skrzynce telefonicznej z numeru 7218. Ponadto byli nakłaniani do wysłania płatnego SMS-a na kolejny numer – 60228, aby odblokować skrzynkę.
Przykładowa treść wiadomości:
Info Czat: Skrzynka nr [***] jest pełna! Odczytaj te wiadomości za darmo! Slij bezpłatny sms CZAT na 60228 zanim zostaną skasowane! 7218.pl potem 2,46/doba.
Jeśli ktoś wysłał wiadomość, to następowała aktywacja płatnej subskrypcji, w ramach której do klienta była wysyłana jedna płatna wiadomość dziennie.
Pomimo składanych
przez konsumentów reklamacji świadczonych usług, Polkomtel odpierał zarzuty
informując, iż usługa została uruchomiona prawidłowo a roszczenia należy kierować
do firm zewnętrznych. Przykładowa
odpowiedź na takie zgłoszenie: „Każda
otrzymana wiadomość podlega opłacie. Szczegółowe informacje na temat
świadczenia tej usługi, w tym informacje związane ze sposobem jej uruchomienia,
wyłączenia, zablokowania opisane są w Regulaminie promocji "Zwrotny SMS,
MMS, WAP Push Premium". Często serwisy rozrywkowe i informacyjne
świadczone są przez zewnętrznych dostawców usług, a nie przez firmę Polkomtel
Sp. z o.o. Zatem wszelkie uwagi dotyczące aktywowania usługi należy kierować do
odpowiedniego dostawcy serwisu. Biorąc pod uwagę przedstawione uzasadnienie,
reklamację rozpatrzyłem negatywnie.”
UOKiK może nałożyć na Polkomtel karę w wysokości do 10% obrotu tego usługodawcy, w przypadku uznania stosowanych praktyk za naruszające zbiorowe interesy konsumenta.
Źródło: UOKiK
Komentarze