Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na znanego producenta mebli – spółkę Black Red White ponad 260 tys. zł kary. Promocyjne reklamy tej firmy z czerwca 2017 r. z hasłem Meble i dodatki bez VAT sugerowały, że taniej można kupić wszystkie towary, a nie tylko wybrane.
W komunikacie wydanym przez Urząd czytamy:
Od 9 do 19 czerwca 2017 r. w wybranych sklepach w całym kraju prowadziła promocję "Meble i dodatki bez VAT". Reklamowała ją m.in. na plakatach, billboardach, banerach, ulotkach. Zawarte na tych nośnikach informacje wprowadzały konsumentów w błąd. Sugerowały, że wszystkie meble i dodatki w wybranych sklepach można kupić taniej. Tymczasem zgodnie z regulaminem, do którego reklamy odsyłały małym drukiem, promocją objęte były tylko niektóre towary.
Nie jest to pierwszy przypadek wprowadzania konsumentów w błąd przez spółkę. Problemy pojawiły się w promocji ze stycznia 2015 r., jednak wtedy firma nie została ukarana, bo zobowiązała się, że zrekompensuje klientom straty. W związku z tym, że ponownie naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, tym razem UOKiK nałożył na nią karę.
Jak tłumaczy prezes UOKiK Marek Niechciał:
Reklamy nie mogą pomijać tak ważnej informacji jak ograniczenie promocji do części produktów. Nie można wymagać od konsumenta, żeby do każdego plakatu czy ulotki podchodził z podejrzliwością i natychmiast szukał w regulaminie ukrytych haczyków lub niedopowiedzeń.
Spółka została zobowiązana do poinformowania o decyzji urzędu na swojej stronie internetowej i w dwóch ogólnopolskich gazetach.
Komentarze