W związku z szerzącą się plagą fałszywych sklepów internetowych postanowiliśmy uruchomić program "Bezpieczny Sklep". Za jego pośrednictwem klienci mogą sprawdzić, czy sklep internetowy w których chcą zrobić zakupy jest bezpieczny.
Otrzymuj aktualne ostrzeżenia o zagrożeniach w internecie
UOKiK przypomina przed Świętami o zasadach e-zakupów
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina na swoich stronach internetowych o podstawowych zasadach dotyczących zakupów w sieci. Warto sobie je przypomnieć przed gorącym okresem zakupów prezentów.
Uważnie
czytaj i sprawdzaj oferty przedświąteczne. Przestrzegamy przed stronami
internetowymi oferującymi markowe produkty w bardzo niskich cenach. Zawsze
sprawdź, czy na stronie podane są dane przedsiębiorcy, zwłaszcza to, gdzie ma
siedzibę. W przypadku sprzedawców poza UE dochodzenie roszczeń może być
utrudnione.
Sprawdź
opinie na niezależnych portalach, ponieważ zdarza się, że sklep usuwa
niekorzystne komentarze z własnej strony. Zwróć uwagę na to: kiedy
przedsiębiorca powstał, ile otrzymał pozytywnych opinii i czego one dotyczą,
oraz kiedy były dodane.
Towar
zakupiony przez internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od
momentu otrzymania. Musisz tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy.
Sprzedawca
ma obowiązek zwrócić ci wszystkie dokonane płatności. Uwaga: jeśli wybrałeś
droższy sposób dostawy, otrzymasz tylko kwotę zgodną z najtańszym zwykłym
sposobem dostarczenia oferowanym przez sprzedającego.
Ponosisz
koszt zwrotu towaru, chyba że przedsiębiorca cię o tym nie poinformował lub
zgodził się go ponieść.
Zwracany
towar nie powinien nosić śladów użytkowania - możesz go sprawdzić tak jak w
sklepie stacjonarnym, np. obejrzeć lub przymierzyć. Jeżeli takie ślady są,
sprzedawca może obniżyć kwotę, którą ci wypłaci za zwrot.
Nie
musisz sprawdzać przesyłki przy kurierze, choć może to pomóc później w
dochodzeniu roszczeń np. gdy okaże się, że uległa ona uszkodzeniu w czasie
transportu.
Uwaga:
nie wszystkie produkty kupione w sieci będziesz mógł oddać korzystając z prawa
do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Ograniczenia dotyczą np. artykułów
posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na
specjalne zamówienie klienta, płyt z filmami, muzyką lub programami
komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie otworzyłeś po dostarczeniu.
Nie będziesz mógł oddać również: biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.
Masz
prawo do reklamacji. Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy jak
najszybciej. Zgodnie z prawem reklamacja przysługuje ci w ciągu dwóch lat od
daty wydania towaru.