Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpoczął weryfikację praktyk stosowanych przez 15 banków operujących na polskim rynku, w zakresie sposobu naliczania przez nich opłat za wystawianie zaświadczeń o historii spłaty kredytu. Jednym z pierwszych kontrolowanych jest Deutsche Bank Polska.
Prezes UOKiK podjął działania mające na celu sprawdzenie wykorzystywanych przez banki praktyk w przedmiocie wysokości opłat za zaświadczenia o historii spłaty kredytu. Kredytobiorcy żalili się na zbyt wysokie koszty za wydawanie zaświadczeń do kredytów hipotecznych we frankach szwajcarskich. Dokumenty te zawierają istotne z punktu widzenia kredytobiorców informacje, w szczególności o wysokości zapłaconych odsetek, historię spłat oraz kwotę kapitału. Są one niezbędne w sporach sądowych, w których konsumenci starają się np. o zwrot niesłusznie pobranych opłat bankowych. Niestety wysokość opłat jest nadto wygórowana, co stanowi przeszkodę w skutecznym dochodzeniu roszczeń. Jako przykład, UOKiK podał jeden przypadek, w którym za historię spłaty kredytu za okres od 2001 r. do dziś kredytobiorca musiałby zapłacić około 1.800 zł. Kwoty tego rzędu stanowią ogromne utrudnienie. Brak zaświadczenia powoduje natomiast niemożność określenia wartości żądania w postępowaniu sądowym.
Prócz wspomnianego wyżej Deutsche Banku Polska, prezes UOKiK skontroluje opłaty wprowadzone przez 14 innych banków. Do tego grona należą: Alior, BGŻ BNP Paribas, BPH, BZ WBK, Credit Agricole, Euro Bank, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, mBank, Millennium, Pekao, PKO BP, PKO Bank Hipoteczny oraz Raiffeisen Bank Polska.
Kontrola jest prowadzana pod kątem stosowania klauzul niedozwolonych w postanowieniach określających wysokość opłat za zaświadczenia. Jako przykład, UOKiK wskazał postanowienie stosowane przez Deutsche Bank Polska, gdzie za wydanie szczegółowej historii spłaty kredytu, bank ten jednorazowo wymaga opłaty w wysokości 200 zł. Za każdy następny rok historii spłat – 100 zł. Badany jest sposób ustalania wysokości opłat, zgodnie z którym bank uzależnia wysokość kosztów od okresu jakiego dotyczy zaświadczenie. UOKiK zarzucił bankowi brak powiązania wysokości opłat z faktycznie ponoszonymi przez bank kosztami.
Za stosowane w stosunku do swoich klientów praktyki, DBP grozi kara finansowa w wysokości do 10% obrotu lub nakaz zrekompensowania konsumentom poniesionych strat. Deutsche Bank ma możliwość uniknięcia powyższych sankcji pod warunkiem uregulowania strat swoich klientów.
Komentarze