Netia jest znanym operatorem telekomunikacyjnym i internetowym w Polsce świadczącym usługi dla szerokiego kręgu odbiorców. Jak możemy odczytać w komunikacie UOKiK, celem tego postępowania jest rozstrzygnięcie, czy Netia uzyskała uprzednie zgody konsumentów, którym proponowała zawarcie umowy, na kontakt bezpośredni. Postępowanie zostało zainicjowane we wrześniu tego roku.
Podstawowe źródło informacji stanowią skargi konsumentów oraz nagrania rozmów telefonicznych z konsultantami.
Ze skarg konsumentów i analizy rozmów sprzedażowych wynika, że Netia, korzystając z gotowych baz danych pozyskanych od podmiotów trzecich, może dzwonić z ofertą do osób, od których nie miała wcześniejszej zgody na kontakt telefoniczny w tym celu. W wielu przypadkach spółka próbuje pozyskać zgodę konsumenta podczas pierwszej rozmowy. – podano w komunikacie.
Ponadto UOKiK wskazał, iż „postępowanie przeciwko Netii może zakończyć się stwierdzeniem stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, nałożeniem kary finansowej, której maksymalny wymiar to 10 proc. obrotu Netii oraz nakazem usunięcia trwających skutków naruszenia".
W komunikacie zwrócono również uwagę na treść art. 172 prawa telekomunikacyjnego, zgodnie z którym, jeżeli przedsiębiorca chce prezentować swoją ofertę przez telefon, musi już przed pierwszą rozmową mieć zgodę rozmówcy na kontakt w celach marketingu bezpośredniego.
Komentarze