Compensa, należąca do Vienna Insurance Group, wysyłała do swoich klientów pisma z zawierające podziękowania za dotychczasowe korzystanie z usług tego ubezpieczyciela wraz z informacją o specjalnej ofercie. Jednocześnie proponowała rozszerzenie zakresu ubezpieczenia np. na pobyt w szpitalu w następstwie nieszczęśliwego wypadku. Poszerzenie zakresu ubezpieczenia skutkowało podwyższeniem składki. Ubezpieczyciel informował na odwrocie pisma, iż w przypadku zainteresowania ofertą konsument wystarczy, że wpłacić wyższą składkę. Natomiast jeżeli klient nie był zainteresowany poszerzonym ubezpieczeniem, to powinien zawiadomić o tym ubezpieczyciela. Klienci Compensy, którzy nie przesłali rezygnacji z rozszerzonej polisy, byli informowani o niedopłacie i wzywani do zapłaty brakującej kwoty.
Pragnę przypomnieć, iż konsument nie ma obowiązku dogłębnego zapoznawania się ze szczegółami ofert, które go nie interesują. Jednocześnie tak istotne zmiany, jak rozszerzenie trwającej umowy ubezpieczenia o dodatkowe ryzyka i podniesienie wysokości składki wymagają wyraźnej, jednoznacznej zgody konsumenta. Nie może być ona domniemana, analogicznie jak niedopuszczalne byłoby zawarcie umowy ubezpieczenia na podstawie milczącej akceptacji klienta – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Komentarze