Dzięki rozwojowi technologii, a także kierunkowi, w jakim rozwijają się potrzeby konsumentów, coraz więcej usług dostępnych jest w wersji „online”. Pomimo wielu pozytywnych aspektów takiego stanu rzeczy, pojawiają się także pewne zagrożenia. Rzetelność niektórych przedsiębiorców pozostawia wiele do życzenia. Prawdziwy problem pojawia się, gdy chodzi o usługi związane z kwestiami tak poważnymi, jak ludzkie zdrowie.
Prezes UOKiK wziął pod lupę portale, które zajmowały się udzielaniem porad lekarskich, jak również wystawianiem recept oraz zwolnień online: e-lekarz24h.pl oraz e-zwolnienia24h.pl. Oba podmioty są prowadzone przez Centrum Medyczne Telmed. Zdaniem UOKIK, mogło za ich sprawą dojść do wprowadzania w błąd konsumentów korzystających z usług portali. Na ich stronach internetowych można było znaleźć m.in. informację, że receptę na testosteron będzie można u nich uzyskać już w kilka minut. Z uwagi na rygor, jakim obwarowane jest wystawienie recepty na takie środki, portale nie mogły faktycznie oferować usług tego rodzaju. Inne zarzuty brane pod uwagę przez prezesa UOKiK to m.in. brak weryfikacji opinii zgodnie z dyrektywą OMNIBUS, która weszła w życie wraz z nadejściem 2023 roku. Tego typu postawa kwalifikowana jest jako naruszanie zbiorowych interesów konsumentów i może grozić karą w wysokości 10% obrotu.
Konsumenci powinni być uczciwie traktowani w relacjach z przedsiębiorcami, a to zakłada uzyskanie rzetelnych informacji dotyczących proponowanej im oferty. Nie mogą być wabieni nieprawdziwymi hasłami, czy jak w przypadku Centrum Medycznego Telmed - fałszywymi obietnicami łatwego dostępu do środków wymagających bezpośredniego kontaktu z lekarzem. Równie naganne jest nieinformowanie czy pozytywne opinie o firmie, prezentowane jako zachęta do skorzystania z jej usług, są weryfikowane czy nie – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Źródło zdjęcia: Image by Freepik
Komentarze