Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta nałożył niemal 200 tysięcy zł kary na Vision Express za promocję, której warunki odbiegała od reklamowych obietnic.
Sprawa dotyczy promocji, którą Vision Express oferowało w 2013 r. Reklamy promocji zapewniły, że klient dostanie trzy pary okularów w cenie jednej. Tymczasem, po dokładnym zapoznaniu się warunkami promocji okazywało się, że można dostać trzy pary okularów, ale za każdą trzeba zapłacić osobno! To nie spodobało się UOKiK.
Nie spodobało się z bardzo prostego powodu. Na przykład klient, który kupował pakiet Standard, nie miał żadnych szans na dodatkowe pary okularów w gratisie. Jeżeli kupował wyższy pakiet (dotyczyło soczewek jednoogniskowych i progresywnych), to w zależności od wydanej kwoty dostawał tylko zniżkę - od 100 do 300 złotych. W dodatku dotyczyło to drugiej pary, bo na trzecią, jeżeli już, zniżka wynosiła zawsze 100 złotych.
Warto również dodać, że w innej wersji regulaminu promocji, klient wydając na okulary do 250 zł dostawał zniżkę w wysokości... 0 zł.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta ukarał Vision Express w lipcu 2014 r. Przedsiębiorca od decyzji odwołał się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jako linię obrony została przyjęta argumentacja, z której wynikało, że takie a nie inne postanowienia w regulaminie wprowadziła w trosce o dobro klientów, którzy chcieliby wybrać kilka różnych oprawek. Dodatkowym argumentem była też specyfika języka reklamy, który faktycznie wykazuje się pewną skrótowością (czy jak kto woli - używa skrótów myślowych). Nie przekonało to jednak ani Urzędu, ani sądów.
Wyrokiem z grudnia 2015 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał decyzję UOKiK, a w lipcu 2017 podtrzymał ją także Sąd Apelacyjny. Zgodnie z wyrokiem, firma będzie musiała zapłacić 194 tysiące złotych kary.
Źródło wiedzy: next.gazeta.pl
Komentarze