Portal bezpiecznego e-biznesu

Wady prawne i rękojmia

 Wady prawne i rękojmia

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
Co możemy zrobić, jeśli zorientujemy się, że kupiliśmy od sprzedawcy towar, który okazał się własnością kogoś innego i zasadnie oczekujemy, że prędzej czy później spotkają nas w związku z tym kłopoty, z wydaniem towaru prawowitemu właścicielowi włącznie? Odpowiedź brzmi – skorzystać z instytucji rękojmi za wady prawne rzeczy sprzedanej.
Wady prawne i rękojmia

Podstawa prawna rękojmi

Instytucja ta jest zawarta w art. 5563 kodeksu cywilnego:
Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej, a także jeżeli ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu; w razie sprzedaży prawa sprzedawca jest odpowiedzialny także za istnienie prawa (wada prawna).
Jak wynika z powyższego, wada prawna ma szersze znaczenie niż tylko to, że sprzedano nam rzecz należącą do kogoś innego. Dotyczy to również sytuacji, gdy rzecz jest obciążona prawem innej osoby, np. zastawem bankowym – który powoduje przecież, że kupujący nie jest w stanie w pełni korzystać z kupionej rzeczy. To samo dotyczy decyzji lub orzeczenia właściwego organu – gdy np. kupiona przez nas rzecz będzie podlegać zabezpieczeniu jako dowód w sprawie.
W takich sytuacjach możemy skorzystać z rękojmi za wady prawne, na zasadach zbliżonych do rękojmi za wady fizyczne. Wystarczy więc odstąpić od umowy lub zażądać obniżenia ceny (to drugie rozwiązanie jest ryzykowne, ale wciąż pozostajemy w posiadaniu rzeczy), można również żądać wymiany towaru na wolny od wad lub usunięcia wady – oczywiście w tym przypadku wady prawnej. Sprzedawca ma możliwość zaproponowania alternatywnego rozwiązania, ale podobnie jak przy wadzie fizycznej – wciąż roszczenie winno zostać zaspokojone w którymś wariancie wskazanym powyżej.

Co ma zrobić kupujący? Jakie ma uprawnienia?

Jednak w przypadku wady prawnej najlepszą opcją wydaje się być odstąpienie od umowy, które mimo iż jest obwarowane tym, że wada rzeczy powinna być „istotna”, to jednak w przypadku wady prawnej – każda taka wada jest istotna z natury, gdyż stwarza ryzyko skutecznego pozbawienia kupującego możliwości korzystania z rzeczy. Ważne przy tym jest, że wystarczy samo pojawienie się tego ryzyka np. wskutek powzięcia przez kupującego wiedzy o tym, że sprzedawca zbył rzecz obarczoną wadą prawną. Nie jest istotne, czy osoba trzecia, np. właściciel rzeczy, skierował swoje roszczenie wobec kupującego, czy też (jeszcze) nie.

Oprócz tego kupujący może, zgodnie z art. 574 k.c., oprócz odstąpienia od umowy (lub żądania obniżenia ceny) żądać naprawienia szkody w ramach tzw. ujemnego interesu umownego. Chodzi o szkodę, którą kupujący poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc o istnieniu wady (choćby szkoda była następstwem okoliczności, za które sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności), a w szczególności może żądać:
  • zwrotu kosztów zawarcia umowy,
  • zwrotu kosztów odebrania, przewozu, przechowania i ubezpieczenia rzeczy,
  • zwrotu dokonanych nakładów w takim zakresie, w jakim nie odniósł z nich korzyści, a nie otrzymał ich zwrotu od osoby trzeciej,
  • zwrotu kosztów procesu.


Powyższe nie uchybia przepisom o obowiązku naprawienia szkody na zasadach ogólnych, tak więc jeśli wskutek wady prawnej rzeczy kupujący poniósł dodatkowe koszty czy straty (ogólnie: szkodę) nie zrekompensowane w ramach rękojmi czy art. 574 k.c. – może ich dochodzić na drodze cywilnej w oparciu o ogólną odpowiedzialność odszkodowawczą.

W odróżnieniu od wad fizycznych bieg terminu do skorzystania z rękojmi za wady prawne rzeczy sprzedanej nie ma związku z dniem wydania rzeczy, lecz rozpoczyna się z dniem, w którym kupujący o wadzie prawnej się dowiedział (termin roczny). Zakładamy oczywiście, że w chwili wydania rzeczy kupujący w ogóle nie był świadomy istnienia wady prawnej, bo jeśli wiedział o takim mankamencie – wyklucza to możliwość skorzystania z rękojmi. Jeżeli kupujący dowiedział się o istnieniu wady prawnej dopiero na skutek powództwa osoby trzeciej, termin ten biegnie od dnia, w którym orzeczenie wydane w sporze z osobą trzecią stało się prawomocne.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułFacebook będzie podlegał polskiemu prawu? Następny artykuł ›Ocena pracownicza 360 stopni - co warto wiedzieć?

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Drukarnia Fortuny - kalendarze

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się