Konsument ma prawo do wcześniejszej spłaty swojego kredytu. W takim przypadku każdy kredytodawca musi rozliczyć się z kredytobiorcą, w szczególności z prowizji, opłat przygotowawczych oraz kosztów ubezpieczenia.
Trybunał Sprawiedliwości UE wydał ważny wyrok dla posiadaczy kredytów konsumencki. Orzeczenie oznacza, że bank musi zwrócić konsumentowi wszystkie koszty kredytu, które będą obliczane w sposób proporcjonalny. W konsekwencji zwrot powinien obejmować okres od daty rzeczywistej spłaty zobowiązania do dnia ostatecznej spłaty określonej w umowie.
Na temat orzeczenia TS wypowiedział się Marek Niechciał, prezes UOKiK:
Z doświadczenia UOKiK wynika, że są instytucje finansowe, które nie rozliczają się z konsumentem. Owszem umarzają odsetki za czas, w którym ktoś już nie będzie korzystać z kredytu, ale zatrzymują część opłat np. administracyjnych, prowizji czy składek na ubezpieczenie. To naruszenie prawa. Cieszę się, że Trybunał Sprawiedliwości UE potwierdził dotychczasowe stanowisko urzędu.
UOKiK podkreśla, iż kwestia kontroli rozliczeń z konsumentami, w przypadku wcześniejszych spłat, była przedmiotem kontroli jeszcze przed wydaniem orzeczenia. Urząd od dawna weryfikuje sposoby rozliczania się instytucji finansowych z konsumentami, którzy wcześniej spłacają kredyt konsumencki. Obecnie w toku jest 8 postępowań wyjaśniających, a 21 podmiotom z sektora pozabankowego postawiono zarzuty.
Apeluję do kredytodawców, żeby respektowali wyrok TSUE. Dla instytucji finansowych, banków stanowi on jasną informację, jak interpretować ten przepis. Jest to też dobry powód do tego, aby unormowały sytuację na rynku i zawierały ugody z klientami. W ten sposób można uniknąć interwencji UOKiK, a przypomnę, że maksymalna kara za naruszenie ustawy o kredycie konsumenckim może wynieść do 10 proc. obrotu – dodaje prezes UOKiK.
Jeżeli kredytodawca nie dokonał rozliczenia z konsumentem, który spłacił swoje zobowiązanie wcześniej, to kredytobiorca powinien złożyć odpowiednią reklamację, w uzasadnieniu której powoła się na orzeczenie Trybunału. W przypadku negatywnego rozpatrzenia reklamacji, konsumentowi przysługuje również zwrócenie się o pomoc do Rzecznika Finansowego, a w ostateczności do dochodzenia swoich praw na drodze sądowej.
Komentarze