Od 1 stycznia obowiązuje nowelizacja ustawy z 4 listopada 2022 r. o prawach konsumenta. Tzw. dyrektywa towarowa, która weszła w życie razem z Omnibusem, całkowicie zmieniła zasady reklamacji towaru przez konsumentów. Co dokładnie się zmieniło?
Nowe zasady reklamacji towarów weszły w życie 1 stycznia 2023 r. Konsumenci oraz przedsiębiorcy na prawach konsumenta mogą reklamować towar z tytułu niezgodności rzeczy sprzedanej z umową, a przedsiębiorcy (przedsiębiorcy nie korzystający z ochrony konsumenckiej) dalej mogą korzystać z rękojmi.
Warto jednak zaznaczyć, iż towary kupione do dnia 31 grudnia 2022 r. będzie można reklamować na „starych zasadach” czyli rękojmi wynikającej z art. 558 § 1 kodeksu cywilnego.
Klient składając reklamację, bardzo często nie wie, na jakiej podstawie jest ona składana. Druki reklamacyjne przygotowane przez sprzedawcę zazwyczaj zawierają uprawnienia, z których klient może skorzystać np. naprawa lub wymiana towaru. Warto zaznaczyć, że obecnie klient (konsument) może złożyć reklamację na podstawie niezgodności towaru z umową lub gwarancji (poniżej tabelka wskazująca różnice między tymi podstawami).
Niezgodność towaru z umową | Gwarancja | |
Kto udziela? | sprzedawca | gwarant (np. producent towaru) |
Obowiązek udzielenia? | musi być udzielona | nie musi być udzielona (to uprawnienie nie obowiązek) |
Z czego wynika? | z przepisów ustawy o prawach konsumenta art. 43b ustawy | z ustalonych przez gwaranta zasad |
Dlatego! Dla kupującego korzystniejsza jest rękojmia lub dochodzenie roszczeń z tytułu niezgodności z umową, bo ich warunki określają przepisy prawa, a nie sprzedawca czy producent. Wymiana rzeczy w ramach gwarancji nie wyłącza odpowiedzialności sprzedawcy za wady, które mogą wystąpić w przyszłości w rzeczy wymienionej.
Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. art. 43b ustawy o prawach konsumenta towarem zgodnym z umową jest:
Jeśli towar nie spełnia tych kryteriów, nie jest zgodny z umową. Należy również dodać, iż dla zakupów sprzed 2023 r. można sięgnąć po przepisy kodeksu cywilnego.
Zgodnie z nim wada przedmiotu jest, gdy:
W przypadku zgłoszenia reklamacji przez klienta z tytułu niezgodności towaru z umową może on żądać w pierwszej kolejności:
W tym przypadku uprawnienia klienta nie różnią się od tych, które przysługiwały z tytułu rękojmi.
Przedsiębiorca może naprzemiennie zmieniać wybrany przez konsumenta sposób przywrócenia towarowi zgodności z umową ‒ pod warunkiem, że doprowadzenie do zgodności towaru z umową w sposób wybrany przez konsumenta jest niemożliwe albo wymagałby poniesienia nadmiernych kosztów przez przedsiębiorcę.
Dopiero gdy przedsiębiorca odmówi naprawy lub wymiany towaru albo nie doprowadzi go do jego zgodności z umową, konsument może skorzystać z obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy, o ile niezgodność towaru z umową jest istotna.
Ważne!
Komentarze