Wielu właścicieli iPhonów zobaczyło na ekranach swoich urządzeń komunikat informujący, że ich Apple ID został zablokowany. W sieci zawrzało od podejrzeń.
Klienci skarżą się, że zostali wylogowani z usług iCloud, iMessage, Apple Music, Apple TV i innych. W wielu przypadkach odzyskanie dostępu wiązało się z koniecznością ponownej weryfikacji tożsamości.
Jak donosi serwis 9to5Mac, w mediach społecznościowych pojawiło się mnóstwo postów poirytowanych właścicieli urządzeń Apple’a, skarżących się, że próba ponownej weryfikacji zakończyła się niepowodzeniem. Producent iPhonów radzi w takich przypadkach, aby – w celu wyjaśnienia problemu – poszkodowani skontaktowali się bezpośrednio z Apple.
Apple nie wydał żadnego oświadczenia wyjaśniającego przyczynę blokady kont. W sieci pojawiło się kilka prawdopodobnych hipotez.
Przyczyną może być próba włamania na serwery Apple’a.
Kolejna hipoteza wskazuje na błąd w kodzie oprogramowania telefonów, który doprowadził do uruchomienia blokady.
Inna głosi, że blokada nastąpiła wskutek masowych prób logowania do usług Apple za pomocą haseł, które wykradziono od firm trzecich. Jest to częsta praktyka stosowana przez przestępców, wykorzystująca niefrasobliwość użytkowników używających tych samych poświadczeń w wielu serwisach online. Jednak część poszkodowanych twierdzi, że ich hasła były wykorzystywane wyłącznie do logowania się w usługach Apple.
Kolejna możliwość: Apple posiada mechanizm aktywnej ochrony swoich klientów używających tych samych poświadczeń w różnych usługach. Producent iPhonów może teoretycznie monitorować naruszenia w firmach trzecich oraz bazy wykradzionych poświadczeń i na tej podstawie przewidywać, którzy klienci są zagrożeni. W takim przypadku Apple prawdopodobnie wolałby prewencyjnie zablokować konta niż narażać się na straty wizerunkowe.
„Warto podkreślić, że ryzyko włamania na konto w usługach Apple można radykalnie zmniejszyć, korzystając z w uwierzytelniania dwuskładnikowego (2FA). Dodatkowa korzyść z 2FA to natychmiastowe ostrzeżenie o próbie nieautoryzowanego dostępu do Twojego konta” komentuje Dariusz Woźniak, inżynier techniczny Bitdefender z firmy Marken.
Jeśli Twoje konto zostało zablokowane, możesz skorzystać z oficjalnego poradnika Apple wyjaśniającego, jak postępować w takiej sytuacji, dostępnego pod adresem:
https://support.apple.com/en-us/HT204106
Cała społeczność zajmująca się bezpieczeństwem sieciowym oraz użytkownicy iPhonów z niecierpliwością czekają na oficjalny komunikat w tej sprawie, wyjaśniający przyczynę zablokowania dostępu do tak wielu kont.
Komentarze