Złośliwe oprogramowanie uaktywnia
się w momencie
uruchomienia fałszywej aplikacji. Następuje blokada ekranu smartfonu oraz
wyświetla się komunikat o konieczności nadania aplikacji specjalnych uprawnień.
W tej chwili użytkownik urządzenia traci nad nim kontrolę. Zostaje pobrany kod,
którego celem jest przejmowanie wiadomości SMS, co staje się niebezpieczne w
momencie wysyłania wiadomości z kodami autoryzacji transakcji bankowych. Ponadto
wirus infekuje zainstalowane na smartfonie aplikacje bankowe. Wśród zagrożonych
atakiem złośliwego oprogramowania osób są klienci takich banków jak: BZWBK, Eurobank,
Getin Bank, ING, mBank, Millennium, Pekao, PKO BP oraz RaiffeisenPolbank.
Jednocześnie kod atakuje inne aplikacje zainstalowane na
smartfonie aby skraść dane karty. Każda próba uruchomienia aplikacji typu
Facebook, Messenger, WhatsApp, Skype, Snapchat, Twitter, Viber czy Instagram
powoduje wyświetlenie się komunikatu o konieczności podania numeru karty
kredytowej, jej daty ważności, numeru kontrolnego itp.
Jak się przed tym uchronić?
Zawsze należy pamiętać, iż każda instalacja aplikacji (nawet
tych najbardziej popularnych i znanych) z zewnętrznych źródeł, wiąże się z
określonym ryzykiem. Ponadto uczulamy, iż komunikaty żądające podania numer
konta lub numer karty płatniczej, z reguły niosą ryzyko kradzieży tych danych. Gdy
nasze urządzenia wyświetla tego typu pytania bez żadnego uzasadnienia, to
należy je zlekceważyć i niezwłocznie usunąć ostatnio pobrane aplikacje.