Większość konsumentów jest przekonana o tym, że decydując się na zakup towarów w Internecie będą mogli zapłacić niższą cenę z powodu niższych kosztów utrzymania sklepu internetowego. Okazuje się jednak, że w praktyce e-handel bywa droższy w prowadzeniu niż działalność stacjonarna.
Z raportu firmy Planet Retail można się dowiedzieć, że to właśnie e-handel w strukturze swoich kosztów znacznie więcej płaci choćby za marketing, technologie, czy zwłaszcza logistykę. Szczęśliwie dla e-sklepów poza brakiem czynszu mniej obciążają je koszty pracownicze. W ogólnym rozrachunku i tak sklepom internetowym średnio zostaje tylko 0,4 proc. zysku operacyjnego, podczas gdy stacjonarnym niemal 3 proc.
– Główni detaliści są nadal uzależnieni od sklepów nie tylko ze względu na większość pochodzących z nich przychodów, ale także zysków – piszą analitycy Planet Retail. – Pomimo ciężaru kosztów sprzedaży detalicznej sprzedawcy detaliczni nadal generują wyższe marże niż sprzedawcy internetowi. Jest to spowodowane znacznymi kosztami realizacji związanymi z operacjami online. Wyjaśnia to potrzebę ustanowienia fizycznej obecności przez operatorów internetowych – dodają.
Z tego powodu sklepy handlujące w internecie decydują się często na poszukiwanie innego zarobku np. na marży na usługach dodatkowych – takich jak ubezpieczenia, gwarancje czy nawet skonfigurowanie produktu, transport i instalacja w domu. Koszty magazynowania w działalności online są większe (większa oferta), a oprogramowanie wspierające prowadzenie działalności online zwykle kosztuje nieco więcej niż to wykorzystywane w tradycyjnym handlu.
Handlowi giganci coraz częściej decydują się na inwestowanie w obydwu segmentach rynku – Alibaba czy Amazon już kupują sieci sklepów stacjonarnych i rosną także w tym kanale. Tego rodzaju strategia jest dla znawców handlu i nowych technologii rozsądnym połączeniem korzyści, jakie daje pogodzenie tych dwóch światów. Tym bardziej że jak pokazują badania, technologia wykorzystana we właściwym celu może budować mocną pozycję na rynku sieci handlowych przy jednoczesnym spełnieniu oczekiwań klientów.
Komentarze