Chcemy kupić nowe obuwie sportowe. W związku z tym, wpisujemy odpowiednią frazę w wyszukiwarce i szukamy butów. Po godzinie przeglądania ofert różnych sklepów sportowych, znajdujemy to czego szukaliśmy i kupujemy. Następnie odwiedzamy swojego Facebooka, a obok naszego zdjęcia profilowego czytamy sponsorowane reklamy. Proponowane reklamy nie dotyczą jednak obuwia, tylko odzieży sportowej oraz innych akcesoriów z tym obuwiem związanym, a oferta jest kierowana przez sklep który jest 2 km od naszego miejsca zamieszkania. W jaki sposób reklama potrafi być, aż tak stargetowana? Jakie dane zbiera na nasz temat Facebook?
Wielkość oraz układ naszego mieszkania, wiek posiadanego samochodu czy ilość ostatnio zakupionego alkoholu to tylko niektóre fakty z życia użytkowników Facebooka, Instagrama czy Messengera
przechowywanych na firmowych serwerach. Przechowywanych
w celu sprzedaży za naprawdę spore pieniądze. „Washington Post” opublikował
listę informacji zbieranych przez drużynę Marca Zuckerberga. Na liście znajduje
się blisko 100 pozycji.
Kiedy i w jaki sposób dane są zbierane?
Tak naprawdę, każdy ruch w
serwisie jest analizowany i przetwarzany przez komputer. Skrollując i
lajkując posty znajomych, sprzedajemy za bezcen ogrom informacji o sobie. Warto
podkreślić, że z Facebooka korzysta ok 1.65 mld osób, a więc co czwarty mieszkaniec
Ziemi ma konto na FB. W związku z w tym ilość informacji (cennych informacji!)
gromadzonych przez serwis jest po prosty ogromna. Lwią cześć informacji dostarczają sami użytkownicy serwisu. Znaczna ilość
informacji jest pozyskiwana za pośrednictwem plików Cookies oraz haseł
wpisywanych w przeglądarkach internetowych. Dodatkowym źródłem informacji jest
wymiana informacji pomiędzy firmami. Facebook współpracuje z takimi firmami jak
Experian, Acxiom, Epsilon, czyli firmami, które wyspecjalizowały się w
zbieraniu różnego rodzaju danych. Przez lata budują profile osób, na podstawie
informacji z sieci, a także z rejestrów państwowych, publicznych, prywatnych
źródeł komercyjnych, programów lojalnościowych czy subskrypcji. W ten sposób,
powstaje obraz konkretnego konsumenta. Na tej podstawie Facebook doskonale wie jakie
jest nasze hobby, styl życia, podróże, które odbyliśmy lub w które chcielibyśmy
się udać.
Co dzieje się później? Informacje gromadzone na nasz temat są
przekazywane reklamodawcom, oczywiście nie wszystkie, ale tylko takie które
ułatwią im dotarcie do klienta z konkretnym produktem. Warto pamiętać, że klikając „lubię to” na stronie
internetowej zdradzamy swojego preferencje także wtedy, gdy jesteśmy offline.
Lista
najcenniejszych informacji na serwerach Facebooka
Poniżej lista informacji przechowywanych na serwerach Facebooka,
dotyczących posiadaczy profilu, opublikowana przez "Washington Post":
- Miejsce zamieszkania
- Wiek
- Pokolenie
- Płeć
- Język
- Wykształcenie
- Kierunek wykształcenia
- Szkoła
- Pochodzenie
- Przychód i dochód netto
- Rodzaj zamieszkiwanej nieruchomości
- Wartość nieruchomości
- Wielkość nieruchomości
- Liczba metrów kwadratowych
posiadłości
- Rok budowy nieruchomości
- Układ pomieszczeń
- Obchodzone w ciągu 30 dni rocznice
- Życie z dala od rodziny
- Posiadanie znajomych, którzy będą obchodzić
rocznicę, urodziny czy zamierzają się pobrać
- Związek na odległość
- Nowo
zawarty związek
- Nowa praca
- Planowany ślub
- Zawarty ślub
- Niedawna
przeprowadzka
- Obchodzone urodziny
- Rodzice
- Oczekiwane dziecko
- Styl życia matek
- Zaangażowanie w politykę
- Podział na konserwatystów i
liberałów (w przypadku użytkowników z USA)
- Status związku
- Pracodawca
- Branża
- Stanowisko
- Rodzaj biura
- Zainteresowania
- Posiadane motocykle
- Planowane kupno samochodu
- Kupno części samochodowej
- Zapotrzebowanie na
usługi samochodowych
- Rodzaj i marka posiadanego samochodu
- Rok produkcji
samochodu
- Wiek samochodu
- Możliwy wydatek na zakup następnego samochodu
- Planowane miejsce zakupu samochodu
- Liczba pracowników w firmie
- Prowadzenie swojej małej firmy
- Obecność w zarządach spółek
- Wspieranie akcji charytatywnych
- System operacyjny komputera
- Posiadanie konsoli do gier
- Tworzenie
wydarzeń na Facebooku
- Korzystanie z Płatności Facebooka
- Zainteresowanie
grami planszowymi
- Korzystanie z Płatności Facebooka ponad przeciętnie
- Administrowanie stronami na Facebooku
- Publikacja zdjęcia na Facebooka
- Przeglądarka stron www
- Korzystanie z poczty e-mail
- Zainteresowanie nowymi
technologiami
- Praca za granicą jako specjalista
- Praca w instytucjach
finansowych
- Podejmowane inwestycje i ich rodzaj
- Liczba linii
kredytowych
- Liczba kart
kredytowych
- Rodzaj kart kredytowych
- Karty debetowe
- Zadłużenie na
karcie kredytowej
- Słuchanie radia
- Ulubione programy telewizyjne
- Posiadane telefony komórkowe i ich marki
- Rodzaj połączenia
internetowego
- Zakup smartfona lub tabletu
- Łączność z internetem za
pomocą urządzenia przenośnego
- Korzystanie z kuponów
- Rodzaj kupowanych
ubrań
- Czas, w którym dokonujemy największych zakupów
- Duże zakupy
alkoholu
- Zakupy w sklepach spożywczych
- Zakupy w drogeriach
- Zakupy
leków przeciwbólowych, na alergie czy przeziębienia
- Ponadprzeciętne wydatki na wyposażenie
wnętrz
- Zakupy produktów dla zwierząt
- Częste wydatki na dom
- Częste zakupy online
- Rodzaje wybieranych restauracji
- Rodzaje wybieranych sklepów
- Preferencje co do zakupu online ubezpieczenia,
kart kredytowych itd.
- Długość życia w danym miejscu
- Plany co do zmiany miejsca zamieszkania
- Zainteresowanie oglądaniem sportu
- Zainteresowanie podróżami
- Korzystanie z miejskich środków
transportu w drodze do pracy
- Rodzaj spędzanego urlopu
- Niedawno spędzone podróże
- Korzystanie z aplikacji podróżniczych
- Wynajem nieruchomości na wakacje