Z ePUAP może korzystać każdy, kto posiada numer PESEL. Do założenia konta potrzebne będą dane kontaktowe oraz identyfikacyjne, które należy umieścić w krótkim formularzu rejestracyjnym: imię, nazwisko, adres poczty elektronicznej (e-mail) oraz identyfikator użytkownika. Niezbędne przy tworzeniu własnego profilu będzie utworzenie własnego hasła. System poinformuje użytkownika, czy wybrane hasło spełnia odpowiednie wymogi.
Profil Zaufany pozwala na zastąpienie elektronicznego podpisu kwalifikowanego przy przesyłaniu wniosków za pomocą platformy ePUAP. W odróżnieniu od podpisu elektronicznego kwalifikowanego jest bezpłatny. Po założeniu konta na ePUAP należy złożyć wniosek o utworzenie Profilu Zaufanego.
Następnie, w ciągu 14 dni należy osobiście udać się do jednego z wybranych urzędów: urzędu miasta/gminy, starostwa powiatowego, urzędu skarbowego, oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, urzędu wojewódzkiego lub polskiego konsulatu by tam potwierdzić swoją tożsamość oraz zweryfikować zgodność danych osobowych z danymi wprowadzonymi do systemu.
Istnieje również możliwość założenia i potwierdzenia Profilu Zaufanego za pośrednictwem bankowości elektronicznej – czyli za pomocą zewnętrznego dostawcy tożsamości. Nie trzeba wówczas fatygować się do urzędu by potwierdzić swoją tożsamość, gdyż zrobi to za nas bank z użyciem tych samych danych, które już wcześniej zostały sprawdzone przy zakładaniu rachunku bankowego. Zdecydowana większość banków udostępnia swoim klientom taką usługę, ich aktualizowaną listę można znaleźć w Internecie. Po założeniu profilu zaufanego poprzez konto bankowe, aby zalogować się na konto profilu, należy wybierać opcję logowania przez bankowość elektroniczną.
Przykładowe sprawy, jakie można załatwić za pośrednictwem ePUAP to:
Załatwienie każdej sprawy skutkuje natychmiastowym uzyskaniem dostępu do statusu sprawy (tzn. czy wniosek został poprawnie złożony, czy został przetworzony) oraz Urzędowym Poświadczeniem Odbioru wysyłanym na podany przy rejestracji e-mail.
Z użyciem Profilu Zaufanego można zalogować się także do serwisu obywatel.gov.pl. Obecnie jest tam dostępnych kilkaset najpopularniejszych usług świadczonych przez administrację publiczną. Szczególną popularnością ;) cieszy się usługa „Sprawdź swoje punkty karne”.
Po wejściu na stronę serwisu obywatel.gov.pl znajdź usługę i kliknij przycisk „Sprawdź swoje punkty karne”. System przeniesie cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto. Po zalogowaniu system przeniesie cię z powrotem do serwisu obywatel.gov.pl. Informacja o twoich punktach karnych wyświetli się od razu.
Możesz ją pobrać w formacie PDF i wydrukować — jeśli chcesz. Taki wydruk ma charakter informacyjny — nie jest to dokument urzędowy. Oznacza to, że sąd albo urząd może nie uznać takiego dokumentu (na przykład jako dowód w sprawie). Jeśli potrzebujesz urzędowego zaświadczenia o punktach karnych, dostaniesz je w komisariacie policji. Szczegóły znajdziesz w opisie załatwienia sprawy w komisariacie policji.
Profil ważny jest przez 3 lata. Następnie możesz przedłużać jego ważność o kolejne 3 lata.
Komentarze