Nowe regulacje związane z ochroną danych osobowych (RODO), które wejdą w życie w maju tego roku nakładają na przedsiębiorców liczne obowiązki informacyjne wobec klientów.
Nowe obowiązki informacyjne dotyczą zwłaszcza oświadczeń wyrażających zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Z punktu widzenia każdego z nas główną zmianą ma być sposób przedstawiania informacji, który ma być: prosty, rzetelny i bardziej zrozumiały niż dotychczas. Obecnie obowiązujące przepisy zobowiązują administratora do przekazania klientom jedynie podstawowych informacji: swojego adresu i siedziby, celu gromadzenia danych osobowych i źródła, z którego pochodzą. RODO znacznie wydłuży tę listę. Od większości firm i podmiotów nowe obowiązki informacyjne wobec klientów będą wymagały wymiany wszystkich klauzul i papierowych formularzy dotyczących zgód na przetwarzanie danych (oraz zmiany ich treści).
Od 25 maja 2018 roku wszyscy przedsiębiorcy będą mieli nowe obowiązki dotyczące informowania konsumentów o ochronie danych osobowych. Zgodnie z RODO, czyli ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych, przedsiębiorcy i administratorzy danych powinni zapewnić, że każda osoba, której dane są przetwarzane, będzie rozumiała i wiedziała, jakie informacje, w jakim zakresie i w jakich celach będą wykorzystywane – mówi Piotr Drobek z Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
RODO nakłada na podmioty przetwarzające dane osobowe liczne obowiązki. W związku z tym, konieczne będzie wdrożenie niezbędnych procedur organizacyjnych oraz narzędzi informatycznych, które zagwarantują maksymalny poziom ochrony tego rodzaju informacji. Nowe przepisy szczegółowo precyzują, jakie informacje dotyczące sposobu i celu przetwarzania danych osobowych muszą zostać przekazane klientom.
Zakres tych informacji został rozszerzony. Trzeba będzie informować klientów na przykład o danych kontaktowych inspektora ochrony danych, możliwości przekazywania danych do państw trzecich, co wiąże się z nowymi zagrożeniami, oraz o okresie ich przechowywania. Trzeba pomyśleć o tym, czy zmienić formuły informacyjne i jak na nowo informować osoby, których te dane dotyczą – podkreśla Piotr Drobek.
Komentarze