Najważniejsze kwestie, na szybkim skrócie które należy zwrócić uwagę to:
Pojęcie wady zastąpione zostało nowym pojęciem „braku zgodności towaru z umową”.
W ustawie o prawach konsumenta pojawiła się nowa regulacja dotycząca rękojmi konsumenckiej (do reklamacji składanych przez konsumentów należy stosować przepisy znajdujące się w ustawie o prawach konsumenta, a do reklamacji składanych przez przedsiębiorców – przepisy kodeksu cywilnego).
Wśród tych zmianą są m.in. wydłużony z roku do dwóch lat zostaje okres domniemania istnienia wady w produkcie, a także według nowych regulacji to sprzedawca będzie miał obowiązek odebrania reklamowanego produktu od klienta na swój koszt.
Zmienia się hierarchia żądań reklamacyjnych – w pierwszej kolejności konsument może żądać od sprzedawcy naprawy lub wymiany produktu, a odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny tylko po spełnieniu określonych przesłanek wskazanych w ustawie o prawach konsumenta.
Przepisy kodeksu cywilnego zawierają teraz dokładne wyliczenie elementów i informacji, które muszą obowiązkowo znaleźć się w oświadczeniu gwarancyjnym. Ponadto w przypadku, gdy gwarancja udzielana jest konsumentowi warunki wymiany lub naprawy produktu nie mogą być ukształtowane mniej korzystnie niż zostało to ukształtowane w ustawie o prawach konsumenta w przypadku niezgodności towaru z umową.
Sprzedawca w przypadku wprowadzania obniżek i promocji ma obowiązek informowania klientów w odpowiedni sposób o najniższej cenie danego towaru obowiązującej w ciągu 30 dni poprzedzających wprowadzenie promocji, a w sytuacji, gdy produkt jest w sprzedaży krócej niż 30 dni – o najniższej cenie od jego wprowadzenia do sprzedaży.
Jeśli sprzedawca umożliwia klientom dostęp do opinii konsumentów, ma on obowiązek udzielić informacji klientom o tym, czy i w jaki sposób zapewnia, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub używali jego produktu.
Sprzedawca przed zawarciem umowy z konsumentem musi obowiązkowo podać numer telefonu, pod którym klient szybko i efektywnie może się z nim skontaktować, a także informacje o innych środkach komunikacji, jeżeli takie rozwiązania są udostępniane konsumentom (np. czat). Inne środki komunikacji stosowane przez sprzedawcę muszą gwarantować zachowanie pisemnej korespondencji oraz oznaczenie daty i godziny.
Sprzedawca, o ile korzysta z tego typu działań - ma obowiązek wyraźnie ujawnić, że w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w ramach wyników wyszukiwania skorzystał z płatnej reklamy.
Do polskiego porządku prawnego po raz pierwszy wprowadzono szczegółowe regulacje dotyczące treści cyfrowych oraz usług cyfrowych, w związku z czym nałożono na sprzedawcę treści cyfrowych lub usług cyfrowych wiele obowiązków związanych m.in. z dostarczeniem treści/usług cyfrowych do klienta, aktualizacjami treści cyfrowych i usług cyfrowych, reklamacjami czy uprawnieniem sprzedawcy do dokonywania w nich zmian.
Przedsiębiorcy, którzy nie zastosują się do zmian, mogą być ukarani karą do 20 tysięcy złotych. Jeśli sytuacja powtórzy się trzykrotnie w ciągu roku - to kwota wzrośnie do 40 tys. złotych. UOKiK może też ukarać grzywną w wysokości do 10 proc. obrotu - nowością jest to, że jeśli UOKiK nie będzie mógł ustalić obrotu przedsiębiorcy, to może wymierzyć mu karę do maksymalnie dwóch milionów euro.
Źródło zdjęcia Freepik.com (Image by jcomp on Freepik)
Komentarze