Portal bezpiecznego e-biznesu

Zmiany w zakupach online od 2023 r.

 Zmiany w zakupach online od 2023 r.

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
Z dniem 1 stycznia 2023 r. wchodzą w życie przepisy implementujące do polskiego porządku prawnego 3 dyrektywy unijne: dyrektywę towarową, dyrektywę cyfrową oraz dyrektywę Omnibus. Co się zmienia i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy za niewprowadzenie zmian na stronie internetowej?
Zmiany w zakupach online od 2023 r.

Najważniejsze kwestie, na szybkim skrócie które należy zwrócić uwagę to:

  1. NOWE POJĘCIE BRAKU ZGODNOŚCI TOWARU Z UMOWĄ

Pojęcie wady zastąpione zostało nowym pojęciem „braku zgodności towaru z umową”.

  1. NOWE PRZEPISY DOTYCZĄCE REKLAMACJI I PRZENIESIENIE ICH Z KODEKSU CYWILNEGO DO USTAWY O PRAWACH KONSUMENTA

W ustawie o prawach konsumenta pojawiła się nowa regulacja dotycząca rękojmi konsumenckiej (do reklamacji składanych przez konsumentów należy stosować przepisy znajdujące się w ustawie o prawach konsumenta, a do reklamacji składanych przez przedsiębiorców – przepisy kodeksu cywilnego).

  1. ZMIANY NA KORZYŚĆ DLA KONSUMENTÓW

Wśród tych zmianą są m.in. wydłużony z roku do dwóch lat zostaje okres domniemania istnienia wady w produkcie, a także według nowych regulacji to sprzedawca będzie miał obowiązek odebrania reklamowanego produktu od klienta na swój koszt.

  1. CZEGO MOŻE ŻĄDAĆ KONSUMENT SKŁADAJĄC REKLAMACJĘ

Zmienia się hierarchia żądań reklamacyjnych – w pierwszej kolejności konsument może żądać od sprzedawcy naprawy lub wymiany produktu, a odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny tylko po spełnieniu określonych przesłanek wskazanych w ustawie o prawach konsumenta.

  1. ZMIANY DOTYCZĄCE GWARANCJI

Przepisy kodeksu cywilnego zawierają teraz dokładne wyliczenie elementów i informacji, które muszą obowiązkowo znaleźć się w oświadczeniu gwarancyjnym. Ponadto w przypadku, gdy gwarancja udzielana jest konsumentowi warunki wymiany lub naprawy produktu nie mogą być ukształtowane mniej korzystnie niż zostało to ukształtowane w ustawie o prawach konsumenta w przypadku niezgodności towaru z umową.

  1. NOWE ZASADY PREZENTOWANIA PROMOCJI

Sprzedawca w przypadku wprowadzania obniżek i promocji ma obowiązek informowania klientów w odpowiedni sposób o najniższej cenie danego towaru obowiązującej w ciągu 30 dni poprzedzających wprowadzenie promocji, a w sytuacji, gdy produkt jest w sprzedaży krócej niż 30 dni – o najniższej cenie od jego wprowadzenia do sprzedaży.

  1. NOWE ZASADY PREZENTOWANIA OPINII

Jeśli sprzedawca umożliwia klientom dostęp do opinii konsumentów, ma on obowiązek udzielić informacji klientom o tym, czy i w jaki sposób zapewnia, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub używali jego produktu.

  1. NOWE OBOWIĄZKI INFORMACYJNE

Sprzedawca przed zawarciem umowy z konsumentem musi obowiązkowo podać numer telefonu, pod którym klient szybko i efektywnie może się z nim skontaktować, a także informacje o innych środkach komunikacji, jeżeli takie rozwiązania są udostępniane konsumentom (np. czat). Inne środki komunikacji stosowane przez sprzedawcę muszą gwarantować zachowanie pisemnej korespondencji oraz oznaczenie daty i godziny.

  1. OBOWIĄZEK INFORMOWANIA O PŁATNEJ REKLAMIE

Sprzedawca, o ile korzysta z tego typu działań - ma obowiązek wyraźnie ujawnić, że w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w ramach wyników wyszukiwania skorzystał z płatnej reklamy.

  1. NOWE REGULACJE DOTYCZĄCE TREŚCI CYFROWYCH ORAZ USŁUG CYFROWYCH

Do polskiego porządku prawnego po raz pierwszy wprowadzono szczegółowe regulacje dotyczące treści cyfrowych oraz usług cyfrowych, w związku z czym nałożono na sprzedawcę treści cyfrowych lub usług cyfrowych wiele obowiązków związanych m.in. z dostarczeniem treści/usług cyfrowych do klienta, aktualizacjami treści cyfrowych i usług cyfrowych, reklamacjami czy uprawnieniem sprzedawcy do dokonywania w nich zmian.

Konsekwencje naruszenia w/w przepisów

Przedsiębiorcy, którzy nie zastosują się do zmian, mogą być ukarani karą do 20 tysięcy złotych. Jeśli sytuacja powtórzy się trzykrotnie w ciągu roku - to kwota wzrośnie do 40 tys. złotych. UOKiK może też ukarać grzywną w wysokości do 10 proc. obrotu - nowością jest to, że jeśli UOKiK nie będzie mógł ustalić obrotu przedsiębiorcy, to może wymierzyć mu karę do maksymalnie dwóch milionów euro.

Źródło zdjęcia Freepik.com (Image by jcomp on Freepik)

Komentarze

‹ Poprzedni artykułMoja dziewczyna jest oszustem z Burkina Faso! Następny artykuł ›Czy gwarancja skraca termin do złożenia reklamacji?

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Drukarnia Fortuny - kalendarze

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się