Jak informuje serwis zaufanatrzeciastrona.pl popularne polskie serwisy m.in. Wykop.pl, Money.pl czy Dziennik.pl, PAP.pl korzystają ze skryptów pozwalających na profilowanie użytkownika, pobierając bez jego zgody dane osobowe w tym m.in adres e-mail.
Dokładnie chodzi o skrypty OuAudience oraz Adthink znalezione na 1110 z miliona najpopularniejszych stron w internecie. Jak zauważa serwis zaufanatrzeciastrona.pl, pierwszy ze skryptów, który jest dostępny na 63 stronach w tym 45 w domenie .pl to dzieło warszawskiej firmy Cloud Technologies S.A.
Zadaniem skryptu śledzącego jest profilowanie użytkowników, jednak przy okazji skrypt umożliwia także pozyskiwanie w zakodowanej formie, adresu e-mail. Warto jednak podkreślić, że od 25 maja 2018 r. tj. wejścia w życie RODO, każdy użytkownik będzie musiał być wcześniej poinformowany o wykorzystywaniu przez strony narzędzi umożliwiających jego profilowanie.
Serwisy które korzystają z usług firmy stosującej w/w skrypty:
„Cloud Technologies to spółka technologiczna, specjalizująca się w Big Data marketingu i monetyzacji danych. Jej autorska platforma DMP OnAudience.com przetwarza ponad 9 mld anonimowych profili internautów co czyni ją jednym z największych tego typu systemów na świecie. Dane gromadzone i przetwarzane przez Cloud Technologies pozwalają marketerom na personalizację kampanii reklamowych w Sieci oraz rozbudowywanie rozwiązań klasy Business Intelligence w firmach.
Ochrona danych osobowych jest dla nas kwestią o strategicznym znaczeniu. Dlatego oferujemy wyłącznie nieidentyfikowalne osobowo informacje. Surowe dane, które przetwarzane są na platformie DMP OnAudience.com są zawsze poddawane procesowi anonimizacji. Aby chronić prywatność użytkowników stosujemy losowy, alfanumeryczny identyfikator dla każdego urządzenia, na temat którego przetwarzamy dane. Dzięki temu internauci, których dotyczą pozyskane informacje, pozostają całkowicie anonimowi.
Opublikowany w serwisie Freedom to Tinker tekst na temat prywatności w sieci zawiera nieprecyzyjne oraz niezweryfikowane informacje dotyczące naszej działalności. Żałujemy, że autorzy tekstu nie skontaktowali się z nami w celu wyjaśnienia w jaki sposób działa nasza technologia i do czego jest wykorzystywana, co pozwoliłoby uniknąć występujących w artykule informacji, które zostały błędnie zinterpretowane.
W nawiązaniu do tego artykułu pojawiły się też inne publikacje, które są dla nas krzywdzące i zawierają błędy merytoryczne. Sugerują one jakoby nasza platforma DMP OnAudience.com pozyskiwała adresy mailowe internautów bez ich zgody. Nie jest to prawdą.
Jako firma specjalizująca się w Big Data marketingu oczywiście analizujemy cyfrowy ślad, lecz robimy wszystko, by zapewnić użytkownikom pełną anonimowość. Działamy zgodnie z regulacjami, które na terenie UE są szczególnie restrykcyjne, a po wprowadzeniu RODO – nowych przepisów o ochronie danych osobowych – jeszcze bardziej zwiększą poziom prywatności użytkowników.
Respektujemy mechanizmy przeglądarek internetowych, które wyłączają możliwość śledzenia internautów (np. Do Not Track). Oferujemy mechanizmy Opt-Out, zgodnie z którymi to użytkownik określa, jakich informacji nie chce przekazać podmiotom zewnętrznym. Korzystamy wyłącznie z danych, które są udostępniane przez przeglądarki internetowe.
Wszystkie dane zbierane przez naszą platformę DMP są automatycznie anonimizowane, a cyfrowe informacje dostępne w naszej hurtowni danych nigdy nie są zestawiane z danymi, które pozwoliłyby na identyfikację internautów.
Dane odgrywają bardzo ważną rolę w marketingu cyfrowym, a ich znaczenie będzie w najbliższych latach rosło. Dlatego dla rozwoju całej branży cyfrowej szczególnie ważne jest zbieranie wysokiej jakości danych i wykorzystywanie ich zgodnie z obowiązującymi przepisami. Cloud Technologies wykorzystuje zaawansowaną analitykę Big Data, aby dostarczać wysokiej jakości produkty i usługi dla branży internetowej, jednocześnie spełniając wszystkie regulacje prawne dotyczące prywatności internautów.”
Piotr Prajsnar - prezes zarządu Cloud Technologies
Komentarze